Låg bältesanvändning i hantverkarbilar
Bältesanvändningen varierar mellan län men är genomgående lägre i hantverkarbilar. Det visar NTF:s årliga bältesmätningar i tätort.
Skillnaderna i bältesanvändning är stor mellan regionerna. Totalt använder nästan 96 procent av alla förare i och passagerare i framsätet bilbältet. Kvinnor är duktigare (97,9 procent) än män (94,6 procent) på att spänna fast sig. Störst är användningen i Jönköping, Halland, Skåne samt Stockholm.
Men i Norrbotten struntar var tionde i att använda bilbälte. Och tittar man specifikt på hantverkarbilar är andelen som väljer att åka obältade 13 procent – i hela landet. Det visar NTF:s mätningar av bältesanvändningen i personbil år 2021.
Då ska man komma ihåg att ungefär var tredje personbilsförare som omkommer i trafiken är obältad. Det motsvarar cirka 20–30 omkomna årligen. Risken att dö i en trafikolycka ökar alltså ordentligt utan säkerhetsbälte.
– Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen, både i framsätet och i baksätet. Ett trepunktsbälte halverar risken att skadas svårt vid en kollision. Ökad trafiksäkerhet för de som kör i tjänsten är något som alla arbetsgivare borde prioritera. Jag har svårt att se att det finns så många andra områden där ett systematiskt säkerhetsarbete skulle kunna ha större effekt, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén i samband med rapportsläppet.
NTF:s årliga bältesmätningar genomförs i landets samtliga 290 kommuner och bygger på över 350 000 observationer. För den som vill fördjupa sig i landets bältesanvändning finns hela rapporten här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se