Låga och mindre kantiga bilar från Volvo
Även om Volvo på allvar har växlat över till suv-spåret ska sedaner och kombibilar få vara med på ett hörn också i framtiden, men innehållandes förändringar som sägs göra dem mer attraktiva.
Under 2021 sålde Volvo 524 904 suvar världen över. Det betyder att modellerna XC40, XC60 och XC90 stod för 75,1 procent av Volvo totala försäljning som uppgick till 698 693 bilar. Det betyder också att det är suvarna som är företagets melodi för att nå större försäljningsvolymer, och så sent som i somras berättade Håkan Samuelsson, Volvo Cars avgående vd, att den svenska biltillverkaren behöver mer av den varan (suvar, alltså) och färre sedaner och kombibilar.
– Vi behöver färre sedaner och kombibilar, vi har många sådana i dag men vi måste komma bort från det. Vi kommer fortfarande ha dem i framtiden men förmodligen inte lika många, sa han för bara drygt ett halvår sedan.
Nu berättar Håkan Samuelsson lite mer om vad som står för dörren när dagens S- och V-modellserier ska ersättas. Ersättarna till S60, V60, S90 och V90, som ser ut att få nya icke-alfanumeriska modellnamn (likt XC90 som ser ut att bli Embla), kommer sannolikt att bjuda på lite andra former än vad vi i dag är vana vid hos sedaner och herrgårdsvagnar.
– Modellserierna kommer att ersättas med något som är ännu mer attraktivt för konsumenterna. Vi behöver lägre bilar med en mer konventionell karosstorlek men kanske lite mindre fyrkantig. Dessa låga bilar kommer att vara ett komplement till våra högbyggda suvar, säger Samuelsson till Autocar.
Han vidareutvecklar resonemanget med att morgondagens bilar kommer att vara mindre ”boxiga” (fyrkantiga) i jakten på lägre luftmotstånd. Han använder sig av uttrycket ”coupéaktig” i beskrivningen av karossformen, åt C40-hållet skulle man kunna säga. Nya modellen C40 är i princip inget annat än en XC40 med annan lutning på bakre takstolparna.
På bilden överst i denna artikel ses konceptbilen Volvo Concept You som presenterades för världen hösten 2011. Den togs fram på tidigare designchefen Peter Horburys pass och enligt honom skulle den med sin långt utdragna taklinje visa prov på ”dynamiskt fastback-utseende” som då var populärt bland europeiska bilkonsumenter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se