Lagonda Concept – framtidens lyxbil
När vi i höstas fick höra att Aston Martin skulle återuppliva det kulförklarade märket Lagonda höjdes våra förväntningar inför Genèvesalongen. Nu är framtidens Lagonda avtäckt och den överraskar genom att vara en suv.
Den pågående bilsalongen i Genève bjuder på många koncept, vissa mer spännande än andra. För dem som har förmånen att vara på plats i Genève höjs pulsen förmodligen lite extra när Aston Martins monter passeras. Där står nämligen 2000-talets Lagonda. Det var i september förr året som Aston Martins vd Dr. Ulrich Bez avslöjade att Lagonda-namnet skulle återupplivas i form av en ny modellserie bestående av lyxbilar. Då fick vi inte veta något om de kommande bilarna, bara att de skulle vara lyxiga och tåliga bilar passande såväl för de redan etablerade marknaderna som utvecklingsmarknaderna. Bez ville att Lagondas bilar ska gå att använda året runt, även där marken blir vit på vinterhalvåret. Nu förstår vi vad han menade.
Konceptbilen som står i Aston Martins monter är nämligen en suv/crossover. Det kan tyckas vara helgerån på Lagonda-namnet som i år firar 100-årsjubileum. Lagondas märke har genom historien prytt stora och eleganta lyxsedaner, men tar man sig en titt på mässgolvet ser man att Lagonda-konceptet ligger helt rätt i tiden. Det formligen kryllar av suvar och crossovers i Genève. Till och med lilla och beskedliga Skoda Fabia har fått genomgå suvskolan. Lagondan är dock ingen vanlig bil med nymonterade plastsjok runtom, det här är den riktiga varan. Aston Martin avslöjar inte speciellt mycket om den nya Lagondan, men det lilla vi får veta är desto mer intressant. Bakom den aggressivt gapande grillen ruvar en V12-motor med ännu okänt effektuttag. Motorn är sannolikt densamma som sitter i Aston Martin DB9, DBS och V12 Vantage och bör få en effekt omkring 500 hästkrafter. Aston Martin avslöjar dessutom att kommande Lagonda-modeller ska ha antingen flexifuel-, diesel-, eller hybridteknik. Det går inte att hjälpa att misstänka att Aston Martin har den ryska marknaden i sikte när de utvecklar de nya Lagonda-modellerna. Det är ingen diskret bil det rör sig om och fyrhjulsdriften och den höga markfrigången kan komma väl till pass på de ryska vägarna. Trots den imponerande storleken följer Lagonda-konceptet BMW:s X6-idé och erbjuder bara fyr sittplatser.
Aston Martin har stora planer för 2000-talets Lagonda. Bilarna ska så småningom säljas i omkring 100 länder, framförallt på utvecklingsmarknader såsom Mellanöstern, Sydamerika, Indien, Ryssland och Kina. Dr. Ulrich Bez tror att Lagonda kommer att komplettera Aston Martins sportiga modeller mycket väl.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se