Lägsta antalet döda i trafiken sedan 1944
Transportstyrelsen har gjort en preliminär sammanställning över antalet döda i den svenska trafiken 2013. 264 personer omkom förra året, den lägsta siffran på 69 år.
264 personer omkom i den svenska trafiken under 2013 visar preliminära uppgifter från Transportstyrelsen. Så få människor har inte omkommit på det svenska vägnätet sedan året då andra världskriget tog en vändning i och med de allierades invasion 1944 (Dagen D).
Anledningen till det låga dödsantalet tros vara en rad olika åtgärder för att öka trafiksäkerheten, exempelvis utbyggnaden av mötesfria vägar, sänka hastigheter, säkrare fordon och kommunernas arbete för att förbättra trafikmiljön i tätorterna.
– Det är ett långsiktigt och systematiskt arbete av många aktörer som lett till denna gynnsamma trafiksäkerhetsutveckling. Det innebär att etappmålet om högst 220 omkomna i trafiken år 2020 som Riksdagen beslutade om år 2009, sannolikt kommer att nås, säger Staffan Widlert som är generaldirektör på Transportstyrelsen.
2013 års preliminära siffra är alltså lägre än motsvarande siffra för 2010 då 266 personer omkom i trafiken. 2012 omkom 286 personer medan 2011 var ett svart år med 319 omkomna. Sedan 2010 räknas inte personer in i statistiken som omkommit genom avsiktliga handlingar, vilket också syns i statistiken som du ser i tabellen nedan.
1965 och 1966 är de värsta åren sett till antalet döda i trafiken i Sverige. Då omkom 1313 personer under respektive år.
Antalet allvarligt skadade i den svenska trafiken under 2013 ökade däremot för första gången sedan 2008. Förra året skadades 4681 personer allvarligt, vilket kan jämföras med 4433 personer under 2012. 47 procent av alla allvarligt skadade 2013 var cyklister.
Antalet omkomna i trafiken 1970-2013
Åren 1994-2002 inkluderas även personer som avlidit till följd av sjukdom och 1994-2009 ingår personer som omkommit i avsiktliga handlingar.
Från och med 2010 exklusive dödad av avsiktlig handling.
Källa: Transportstyrelsen
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se