Lamborghini Asterion blir inte av – fokuserar på suven Urus
Minns ni konceptbilen Lamborghini Asterion LPI 910-4 som visades i fjol. Nu uppges superhybridkonceptet – som var tilltänkt som en GT snarare än banbil – få ge vika för utvecklingen av suven Urus.
Lamborghini Asterion LPI 910-4 visades på Parissalongen i fjol, och var tänkt att komplettera märkets utbud av bilar som är snabba runt en bana med en modell med något högre sittposition och högre komfort, gjord för långa, snabba resor på landsväg. En Grand Turismo helt enkelt. Tillika skulle det bli märkets första hybrid.
Som det verkar kommer inget av detta bli av. I alla fall inte i första steget. Projektet Asterion har nämligen lagts på is, till förmån för att mer helhjärtat satsa på suven Urus, som ska komma i produktionsversion inom kort.
Uppgifterna kommer från en intervju med Lamborghini-chefen Stephan Winkelmann i brittiska Autocar. Samtidigt anser han att konceptet var en succé. Tanken var att undersöka hur pass öppna Lamborghinikunderna skulle vara till hybridteknik – något som de ansågs vara, såvida det innebar något mervärde till produkten. ”En Lamborghini är en supersportbil som körs kanske 500 mil om året, inte varje dag, så en eldrift måste ge en extra intensitet för att vara motiverad”, sa Winkelmann i intervjun.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se