Lamborghini Aventador – det närmar sig
Det börjar bli aningen uttjatat, men Lamborghini är faktiskt på gång med en ersättare till trotjänaren Murciélago. På Genèvesalongen har bilen premiär och nu ger Lamborghini oss en första bild som ger mersmak.
Om en knapp månad är det världspremiär för Lamborghini Aventador, efterträdaren till Murciélago. Vi har redan sett bilen dold i tung kamouflage och vi har även fått ta del av teknisk data kring drivlinan tack vare läckt dokumentation.
Nu har Lamborghini dessutom valt att ge oss en bättre inblick i hur bilen verkligen ser ut, nu när de har släppt en bild där bilen är täckt av psykedelisk folie. Nu får man grepp om bilens riktiga former, till skillnad mot tidigare då bilen har varit utspökad med fejkade karossbitar.
Bilden ovan ger oss en tydlig vink om att fronten härstammar från den vi har sett hos Reventón och att strålkastarna har hämnat inspiration från konceptbilen Sesto Elemento som visades i Paris i höstas. Övriga nyheter gentemot föregångaren Murciélago är att sidobackspeglarna placerats på dörrbladen i stället för där sidorutorna möter A-stolpens nederdel och att de stora luftinsläppen framför bakskärmarna har vuxit till sig rejält.
I övrigt kan man nog säga att det mesta är sig likt, man kan inte missa att detta är en Lamborghini.
Denna mittmotoriserade best är bestyckad med en ny V12-maskin på 6,5 liter som ger hela 700 hästkrafter och 690 newtonmeter. Denna är kopplad till en halvautomatisk manuell låda med sju växlar som sägs vara 50 procent snabbare än motsvarande dubbelkopplingslåda. Sätter man bilens system i sportläget Corsa ska accelerationen 0-100 km/h gå på raska 2,9 sekunder. Toppfarten är 350 km/h, inte 430 km/h som tidigare uppgifter berättar.
Lamborghini Aventador LP 700-4, som vi förmodar att den kommer att heta, börjar säljas senare i år. Räkna med en prislapp som med råge överstiger två miljoner kronor.
Vill du grotta ned dig ordentligt i Lamborghinis nya flaggskepp är länkarna nedan ett måste. Där har du även chans att lyssna på det underbara motorljudet när bilen pressas runt Nürburgring.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se