Lamborghini Aventador S kommer med extra kraft
I mars nästa år är det redan sex år sedan Lamborghini presenterade Murciélago-efterträdaren Aventador LP 700-4. Nu är den till åren kommen och en uppdatering på sin plats. Därför presenteras nu Aventador S.
Lamborghini Aventador LP 700-4 har gjort bra ifrån sig under sina snart sex år i livet. V12:an på 6,5 liter, 700 hästkrafter och 690 newtonmeter står sig bra än i dag då den skjuter bra fart på den fyrhjulsdrivna supersportbilen. Exempelvis går 0-100 km/h på 2,9 sekunder och toppfarten ligger på 350 km/h.
Men efter så många år i svängen behöver modellen uppdateras och det är just vad sportbilstillverkaren i Sant’Agata Bolognese har gjort och samtidigt gett modellbeteckningen en tilläggsbokstav för att särskilja den från föregångaren.
Lamborghini Aventador S har kvar sin V12-motor men effekten har triggats upp till 740 hästkrafter. Dock står vridmomentssiffran kvar på 690 newtonmeter. Motorn är Euro 6-certifierad, i det tidigare utförandet var den endast klassad enligt Euro 5-normen.
Allt handlar inte om hästkrafter. Lamborghini har jobbat mycket med aerodynamiken och det är därför som utseendet har förändrats, framför allt i fronten som numera påminner om den som finns hos lillebror Huracán men med fler vinklar, vrår och en tydligare splitter. Luftintagen för att kyla motorn som sitter bakom kupéutrymmet (och liknar SV-modellens) har blivit fler och rumpan har gjorts om ganska rejält och utstrålar nu mer attityd, även om ändröret med de tre piporna har blivit smalare (dock högre). Hela avgassystemet är utbytt mot ett nytt som väger 20 procent mindre än det tidigare.
Diffusorn är betydligt grövre än innan och påminner en hel del om den som sitter på prestandaversionen SuperVeloce.
Lamborghini säger att marktrycket har ökat avsevärt. 130 procent över framaxeln och 50 procent över bakaxeln när bakvingen är uppfälld. Med vingen i nedfällt läge har marktrycket ökat med väldiga 400 procent.
Bland de tekniska nyheterna hittar vi en detalj som sticker ut. Aventador S har drivning på fyra hjul, precis som hos föregångaren, men den har också styrning på alla fyra hjul, något som allt fler bilar har i dag. Det gör bilen mer lättstyrd vid lägre hastigheter medan stabiliteten ökar vid kurvtagning i högre farter.
Interiört ser det mer eller mindre ut som tidigare men med några snitsiga förändringar. Det digitala mätarhuset är utbytt mot ett nytt, mer avancerat system som kan visa olika layouter beroende på vilka körinställningar som gjorts.
Mer effekt, bibehållen vikt och förbättrad aerodynamik. Det borde göra Aventador S snabbare än Aventador LP 700-4, eller? Nej, inte ett dugg faktiskt. 0-100 km/h går fortfarande på 2,9 sekunder och toppfarten anges fortfarande till 350 km/h.
Lamborghini Aventador S börjar levereras till kund under våren 2017 för motsvarande knappt 2,8 miljoner kronor. Plus moms.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se