Lamborghini Aventador SVJ officiell
Het, hetare, hetast. Lamborghini Aventador fortsätter att yngla av sig. Aventador (som Aventador S hette innan uppdateringen) förvandlades till Aventador SV. Nu har Avantador S förvandlats och blivit Aventador SVJ.
Lamborghinis flaggskepp sedan 2011, Aventador, genomgick ett ansiktslyft med tillhörande effektuppdateringar i slutet av 2016. I början av 2017 var Teknikens Världs Patrik Lindgren iväg och provkörde den uppdaterade varianten, något du kan se på film här.
Nu, i samband med bilutställningen i Pebble Beach, har den italienska suv- och supersportbilstillverkaren dragit skynket av prestandaversionen av sina vassaste prestandabil. Aventador SVJ heter den. Trion bokstäver är en förkortning av SuperVeloce Jota. Både SuperVeloce, som betyder supersnabb, och Jota är två klassiska Lamborghini-beteckningar på modeller som är lite vassare, snabbare och grymmare än standardmodellerna, exempelvis Miura Jota och Diablo SV.
Medan Aventador S har 740 hästkrafter och 690 newtonmeter plockade ur den 6,5 liter stora V12:an har Aventador SVJ 770 hästkrafter (20 fler än gamla Aventador SV) och 720 newtonmeter (30 fler). Mer effekt alltså, men vikten är densamma. Lamborghini uppger nämligen torrvikten till 1 575 kilo.
Tack vare översynen av motorn har prestandan spetsats till en aning. 0-100 km/h går på 2,8 i stället för 2,9 sekunder och 0-200 km/h går på 8,6 sekunder, två tiondelar snabbare än vad det tar för Aventador S att nå dit. Topphastigheten har också flyttats fram en aning då Aventador S enligt specifikationerna toppar 350 km/h medan Aventador SVJ tillskrivs över 350 km/h.
Tack vare alla modifikationer, inte minst de aerodynamiska (aktiva sådana, går under namnet Aerodinamica Lamborghini Attiva), är Aventado SVJ betydligt snabbare än något annat i supersportbilsklassen på Nürburgring. För en månad sedan fick vi reda på att nya rekordtiden runt Nürburgrings Nordschleife numera lyder 6 minuter, 44 sekunder och 97 hundradelar. Det är 2,27 sekunder snabbare än den tid Porsche 911 GT2 RS slog till med för ett år sedan.
Tiden står sig dock slätt mot Porsches monstertid på 5 minuter och 19 sekunder, men då handlar det inte om en gatlegal bil.
Lamborghinis rekordvarv runt Ringen kan för övrigt beskådas här.
Precis som hos merparten av Lamborghinis supersportbilar är Aventador SVJ fyrhjulsdriven. Kraften når de fyra gummitrissorna via den semiautomatiska ISR-växellådan som även finns i Aventador S, men den har modifierats för att passa Aventador i SVJ-utförande. Bilen är för övrigt även fyrhjulsstyrd, precis som Aventador S.
Den Aventador SVJ som nu står utställd i Kalifornien är en av 900 exemplar som ska byggas. Dessutom ska det byggas 63 exemplar av en specialversion kallad Aventador SVJ 63 som har unika detaljer för modellen, bland annat 63-dekaler. 63 kanske låter som en udda siffra (talet är ju förvisso udda), men förklaringen till siffran är grundandet av Lamborghini, nämligen 1963 och det året vill man alltså belysa.
I Europa kostar Aventador SVJ 349 116 euro. Det motsvarar 3,7 miljoner kronor, och då är inte några skatter och andra avgifter inkluderade.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se