Lamborghini blir mindre Audi
Kommande bilar från Lamborghini kommer att innehålla mindre Audi-DNA. Som svar på kritiken om att Gallardo bygger på för många Audi-delar har det tillkännagetts att kommande modeller ska bestå av 20 procent Audi som mest.
Säga vad man vill om Lamborghinis användande av Audi-delar, men ett odiskutabelt faktum är att den nya taktiken har inneburit ett rejält uppsving för italienarna. Sedan Lamborghini började använda sig av Audi-delar har bilarna gått från att vara snabba men opålitliga bilar till att vara ännu snabbare men samtidigt lika pålitliga som vilken Audi som helst. Men enligt Lamborghinis vd Stephan Winkelmann finns det en gräns för hur mycket Audi som är bra för Lamborghini.
Stephan Winkelmann tror att den magiska gränsen är 20 procent. Han har gett order om att Lamborghinis integritet ska bevaras genom att inte låna för många delar från Audi. Framöver ska samarbetet mellan Audi och Lamborghini bara ske på dolda delar som inte syns för kunderna. Stephan Winkelmann ger exempel som dyra elkomponenter, slangar och luftfilter. Det viktigaste är att kunderna känner att de har köpt en italiensk Lamborghini och inte en tysk Audi. Stephan Winkelmann tror inte att kunderna inte bryr sig om att vissa mindre och osynliga delar inte kommer från Lamborghini själva.
– Kunden är inte intresserad av om det är en Audi- eller VW-logga på någon slang, eller vem det är som har gjort minsta plastdel. Vi använder samma delar som Audi när det är möjligt och när det ger oss högre kvalitet. När det är bättre att utveckla en egen komponent kommer vi att göra det, säger Stephan Winkelmann till Autocar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se