Lamborghini Centenario Roadster (äntligen) här
Redan i våras visades coupéversionen av Lamborghini Centenario, nu kommer roadstern. Köpsugen? Glöm det, alla bilar är redan sålda.
Specialmodellen Centenario firar att det i år är 100 år sedan märkets grundare Ferruccio Lamborghini föddes. Modellen tillverkas bara i 40 exemplar, lika fördelade på bilar med och utan tak. Trots att prislappen löd på 16 miljoner kronor var orderböckerna fulla redan i januari – innan någon ens visste hur bilen såg ut. Coupéversionen visades upp först under Genèvesalongen i våras.
– Vi är stolta att presentera Centenario som klassisk roadster, en perfekt harmoni mellan innovation och tidlös design, säger Lamborghinis vd Stefano Domenicali nu när roadsterversionen visas upp under Monterrey Car Week. Många har nog en annan uppfattning om hur en klassisk roadster ser ut men i jämförelse med tidigare specialmodeller från Lamborghini är Centenario faktiskt ganska diskret.
Centenario är utrustad med märkets mest kraftfulla motor hittills. V12:an ger 770 hästkrafter ur 6,5 liters cylindervolym vilket ger roadstern ett vikt/effekt-förhållande på 2,04 kg per hästkraft. Det ger en prestanda på 0-100 km/h på 2,9 sekunder och en topphastighet på över 350 km/h. Bromssträckan från 100 km/h till stillastående anges till 31 meter.
Karossen är helt i kolfiber och bilen väger 1 570 kg – 19 mer än coupéversionen. Formmässigt tycks det finnas veck överallt men mest uppseendeväckande är ändå bakpartiet med en gigantisk diffusor och en vinge som är infälld i karossen under låga hastigheter men kan sträcka på sig upp till 15 centimeter och vinklas i upp till 15 grader för perfekt aerodynamik.
Centenario styr även med bakhjulen och har specialtillverkade däck från Pirelli för ändamålet. Hjulen mäter 20 tum fram och 21 bak.
De som valde att beställa en Centenario utan tak får gräva extra hårt i lädret då den är tre miljoner kronor dyrare än coupéversionen. Totalt 19 miljoner kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se