Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
En Huracán STO kan kännas lite lös i bakvagnen på vinterväg.
En Huracán STO kan kännas lite lös i bakvagnen på vinterväg.
En Huracán STO kan kännas lite lös i bakvagnen på vinterväg.
En Huracán STO kan kännas lite lös i bakvagnen på vinterväg. Foto: Luca Riva

Lamborghini – den nya vinterbilen

Italienska Lamborghini har tuffat till sig och lagom till sitt 60-årsfirande lanseras rallybilen Huracán Sterrato. Under en härlig vinterdag i Danmark visar det italienska sportbilsmärket upp en ny lite skitigare sida. Men det sker förstås med en viss slags finess, det är ändå Lamborghini.

Det är verkligen inte var dag vi får en inbjudan till att köra olika bilar från Lamborghini. Än mindre att det sker på vintern – och i Danmark. Men nu har det skett och Lamborghinis event­avdelning hade tur med vädret. När vi kliver in i en uppvärmd Lamborghini Urus Performante i centrala Köpenhamn är det gnistrande kallt och ett fint litet lager av nysnö på marken.
Vi är totalt ett drygt dussintal bilar som försöker tränga oss norrut i den intensiva morgontrafiken. I Köpenhamn handlar det framför allt om att hålla koll i backspegeln för det finns minst lika många stressade cyklister som bilförare.

Det är tänkt att vi ska hålla ihop ut ur staden och norrut till Frederiksborgs slott. Men vi tappar snabbt bort våra vänner och tar i stället den mycket fina kustvägen mot Vedbaek och sedan rakt västerut för att möta resten av Lamborghinigänget. Är du i Köpenhamn med bil så missa inte den vackra vägen utmed ­kusten mot Sverige.

Huracán är lika respektingivande framifrån som bakifrån. Sexkantiga utblås.
Huracán är lika respektingivande framifrån som bakifrån. Sexkantiga utblås.
Huracán är lika respektingivande framifrån som bakifrån. Sexkantiga utblås.
Paddlarna sitter lite väl långt ifrån ratten för sportig körning.
Paddlarna sitter lite väl långt ifrån ratten för sportig körning.
Paddlarna sitter lite väl långt ifrån ratten för sportig körning.
1 AV 3
Foto: Luca Riva
2 AV 3
Huracán är lika respektingivande framifrån som bakifrån. Sexkantiga utblås.
Foto: Luca Riva
3 AV 3
Paddlarna sitter lite väl långt ifrån ratten för sportig körning.
Foto: Luca Riva

När Performante visades upp för första gången, förra våren, viskades det om 700 hästkrafter i prestandaversionen av Urus. Men det blev ”bara” 666 hästkrafter vilket räcker gott och väl för att från krypfart till landsvägs­tempo distansera Köpenhamn som en allt mindre fläck i backspegeln.

Framme vid Frederiksborgs slott försöker jag fånga de fina kontrasterna i Performante som fått en hel del kolfiberdetaljer, förutom den upptrimmade V8-motorn. Även inne i bilen hittar vi flera kolfiberdetaljer tillsammans med exklusiva material för att markera att det här är en prestandavariant av Urus. Något test av accelerationen 0–100 på 3,3 sekunder eller toppfarten 306 km/h tillåter inte danska fortkörningslagar, eller rättare sagt Lamborghini, för den danska polisen beslagtar som bekant alla bilar som kör allt för fort.
Fyrhjulsdrift och att den nya differentialen ger lite mer kraft till bakaxeln vid acceleration hjälper till att få stabilitet även på snö. Körprogrammen heter Strada, Sport, Corsa och Rally, som är nytt för Performante, och visst låter Rally bättre än ”Mud” eller ”Snow”. Körprogramväljaren heter Anima medan du sköter personlig inställning för styrning, fjädring och greppnivå med EGO-reglaget till höger om stopp-start-knappen.

Lamborghini ska med Urus och Huracán konkurrera ut syskonet Porsche på vintern.
Lamborghini ska med Urus och Huracán konkurrera ut syskonet Porsche på vintern.
Lamborghini ska med Urus och Huracán konkurrera ut syskonet Porsche på vintern.
Lamborghini hade tur med vädret i Danmark.
Lamborghini hade tur med vädret i Danmark.
Lamborghini hade tur med vädret i Danmark.
Urus S är lite mer beskedlig än syskonet Urus Performante. Trots 666 hästkrafter.
Urus S är lite mer beskedlig än syskonet Urus Performante. Trots 666 hästkrafter.
Urus S är lite mer beskedlig än syskonet Urus Performante. Trots 666 hästkrafter.
1 AV 3
Lamborghini ska med Urus och Huracán konkurrera ut syskonet Porsche på vintern.
Foto: LUCA RIVA / LUCA RIVA
2 AV 3
Lamborghini hade tur med vädret i Danmark.
Foto: Luca Riva
3 AV 3
Urus S är lite mer beskedlig än syskonet Urus Performante. Trots 666 hästkrafter.
Foto: Luca Riva

Efter ett kort stopp i Frederiksborg är det min tur att köra supersportbilen Huracán STO. Det här är så nära Lamborghinis motorsportsatsning det går att komma i en bil som är laglig på vägen. Trots det känns V10-motorn på 640 hästkrafter relativt beskedlig ute på den nu allt smalare danska landsvägen som tar oss till kustbyn Gilleleje.

Jag sitter och fingrar lite på bandsspelaren för att försöka beskriva känslan att köra en supersportbil med bakvinge byggd för de snabbaste racerbanorna på en snötäckt dansk skogsväg. Varje gång jag trycker till lite på gaspedalen kommer bakvagnen ut. Det är inte nervöst eller skakigt, inte ens svårkört utan bara väldigt halt. I Huracán STO heter körprogrammen STO, Trofeo och Pioggia där det går från beskedlig sportbil till maximal prestanda på racerbanan.
Sen får jag läge att varva motorn uppåt 5 000–6 000 rpm. Då förstår jag vad Huracan handlar om.
Jisses vilken hästspark till ljudupplevelse. Motorn sitter bakom ryggen och det bokstavligen smäller till i ryggslutet när motorn blåser ut alla hästkrafterna i det fria.
Tyvärr går det inte att fortsätta den här leken speciellt länge eftersom varken väg eller underlag tillåter minsta utsvävning.

En vinterpalett av sportbilar. Lamborghini firar 60 år i år och tänker slå nytt säljrekord - igen.
En vinterpalett av sportbilar. Lamborghini firar 60 år i år och tänker slå nytt säljrekord - igen.
En vinterpalett av sportbilar. Lamborghini firar 60 år i år och tänker slå nytt säljrekord - igen.
Något mer stilfull. Huracán Tecnica utanför Helsingborg.
Något mer stilfull. Huracán Tecnica utanför Helsingborg.
Något mer stilfull. Huracán Tecnica utanför Helsingborg.
1 AV 2
En vinterpalett av sportbilar. Lamborghini firar 60 år i år och tänker slå nytt säljrekord - igen.
Foto: Luca Riva
2 AV 2
Något mer stilfull. Huracán Tecnica utanför Helsingborg.
Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle

När jag parkerar Huracán STO utanför cafét i Gilleleje gör det nästan lite ont i bilhjärtat. Den fina sportbilen som lockat mig till tankar på sommarväg eller en fin racerbana i Spanien eller Portugal står där i snön skitig och lite ledsen. Hur gärna Lamborghini än försöker, det är något med den kaxiga designen på Huracán som inte lirar med snö och skitiga grusvägar.
Jag återgår till en Urus Performante för resan mellan Gilleleje och ­lunchstoppet strax norr om Helsingborg. Där berättar Lamborghinis kommunikationschef Tim Bravo om hur hela Lamborghinigänget ser fram emot att tävla mot Ferrari i årets GT3-race. Ex-F1-föraren Romain Grosjean har värvats till Lamborghini för bland annat 24-timmarsloppet på Daytona. Det här blir första gången på många år som Lamborghini får mäta sig med ärkerivalen Ferrari ute på racerbanorna.
Det är en lite märklig syn att se dussinet Lamborghinibilar stå parkerade utanför ett och samma lilla lunchställe utmed kusten norr om Helsingborg. Och personalen på färjan från Helsingör undrade vad det var frågan om när hela karavanen av italienska sportbilar rullade ombord. Några nyfikna förstår läget och hinner ta några bilder innan vi åker söderut.

Den något mer beskedliga Huracán Tecnica tar mig tillbaka till fästet till Öresundsbron. Tecnica har inte den stora vingen som sitter på STO men likartad prestanda. 640 hästkrafter från en V10-motor på 5,2 liter. Toppfarten är något högre men accelerationen något långsammare än STO. Tecnica har inte lättats lika mycket med en rad olika kolfiberdetaljer.
Trots att det börjar bli mörkt kan jag nå respektabel fart på den svenska motorvägen söderut från Helsingborg till Malmö. Här är det ingen snö kvar på vägen men å andra sidan svänger det dåligt. Några nedväxlingar och omkörningar gör att jag hinner njuta lite mer av ljudet.
Om Urus Performante fått lite mer racinginspirerad design och tuffa material har Urus S gått mer åt det lyxiga hållet. Det är fortfarande 666 hästkrafter och 850 Nm från V8-motorn under huven men Urus S ska vara beskedligare att köra. Hur stor skillnad, om än någon, det är i vanlig trafik vet jag inte exakt för det är min tur att sitta i passagerarstolen den sista delsträckan tillbaka över Öresundsbron till Köpenhamn.

Tuffare än Porsche 911 Dakar. Lamborghini Huracán Sterrato.
Tuffare än Porsche 911 Dakar. Lamborghini Huracán Sterrato.
Tuffare än Porsche 911 Dakar. Lamborghini Huracán Sterrato.
Tydliga grafiska symboler behövs när det går fort.
Tydliga grafiska symboler behövs när det går fort.
Tydliga grafiska symboler behövs när det går fort.
Teknikens Värld jobbar lite åt Allt om Mat. Gör egen pasta på Lambo-vis.
Teknikens Värld jobbar lite åt Allt om Mat. Gör egen pasta på Lambo-vis.
Teknikens Värld jobbar lite åt Allt om Mat. Gör egen pasta på Lambo-vis.
1 AV 3
Tuffare än Porsche 911 Dakar. Lamborghini Huracán Sterrato.
Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle
2 AV 3
Tydliga grafiska symboler behövs när det går fort.
Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle
3 AV 3
Teknikens Värld jobbar lite åt Allt om Mat. Gör egen pasta på Lambo-vis.
Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle

Det är tydligt att Lamborghini satsar på att bli mer av en året-runt-bil och med övningen i Danmark visade italienarna att sportbilarna Urus och Huracán fungerar på blöta, ­snöiga och skitiga nordiska vägar. Lamborghini firar 60 år som bilmärke 2023 och behöver bredda sitt kundunderlag för att kunna växa ­ytterligare. Det blev försäljningsrekord 2021 och 2022 och till våren lanserar Lamborghini två nya modeller.
Aventador-serien ska uppdateras och innan dess ska nya tuffingen Huracán Sterrato börja säljas. Sterrato är ett svar på Porsches 911 Dakar och kommer att byggas i endast 1 499 exemplar där priset blir från cirka 2,64 miljoner kronor.

I dag är USA och Nordamerika Lamborghinis största marknad. Fördelningen mellan Nordamerika, Europa och Asien är 40-30-30 enligt försäljningssiffrorna från Italien. Och kanske är det det allt sämre vägnätet runtom i världen som fått sportbilstillverkarna att satsa på tuffa och mer robusta bilar. Ja, och så ­ligger det i tiden att säga att robust och tuff också betyder längre hållbarhet.
Moderna sportbilar har ofta sofistikerade system för att ge bästa möjliga grepp vid alla typer av underlag vilket är bra för alla som kör bil på vintern eller för den delen också på grusvägen.
Men robusta bilar betyder också bilar som är lätta att tvätta av och där smuts och vägsalt inte fastnar på fel ställen. Och hur Lamborghini har klarat det ville de inte visa upp. Våra skitiga Lamborghinibilar ställs direkt på lastbilar för retur till Italien snabbt efter det att de returnerats i Köpenhamn.

Luca Pacini – Chef för strategi för utveckling och design Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle

4 frågor

Jag var i Los Angeles och tittade på lanseringen av Porsche 911 Dakar och det verkar som ni gått några steg längre med Huracán Sterrato, lite galnare?

– Ja, men för att vara ärlig, vi har inte gjort något i synergi med Porsche. Vi har inte ens delat information. Till slut kom vi ändå fram till ett liknande koncept. Men samma skillnad som det är mellan 911 och Huracán kommer det att vara mellan Dakar och Sterrato. Annan motor, annan layout och annan prestanda. Och jag förväntar mig också olika känslor.

Kommer ni att tävla med Sterrato?

– För tillfället finns det inte några sådana planer. Vi kommer att se hur marknaden reagerar på en sån här produkt och sen hur vi ska utveckla den och en eventuellt ny modellfamilj.

Kommer ni att göra något liknande med Urus, en Sterrato-version?

– Med Urus går vi åt motsatt håll. Med Performante gör vi en väldigt mycket sportigare suv. Vi har modifierat setupen på bilen så att den blir mer reaktiv och med mer känslor för föraren även på en racerbana.

Jag kan tänka mig att en viss Zlatan Ibrahimovic, som gillar Lamborghini, kommer att älska Huracán Sterrato, eller?

– Vem vet, men han är välkommen.