Lamborghini Estoque lagd på is
På Parissalongen i höstas fick Lamborghinis sportbil med fyra dörrar, Estoque, stor uppmärksamhet. Det var bara en konceptbil men en serieproducerad version hade påbörjat sin väg mot verkligheten. Men ekonomisk oro i världen sätter nu stopp för lyxbilen, kanske för alltid.
Det var inte bara majoriteten av besökarna på bilsalongen i Paris i oktober förra året som föll för Lamborghinis fyrdörrarskoncept Estoque. Även ni läsare var till stora delar positiva.
Lovorden gick inte Lamborghinis ledning förbi – de beslutade relativt snabbt att utveckla en produktionsversion. Men sedan beslutet togs har det vänt en hel del i bilvärlden, inte minst ekonomiskt. Brittiska Autocar har haft ett kort samtal med Maurizio Reggiani, Lamborghinis chef för forskning och utveckling, där han förklarade att Estoque är bordlagd.
– Tidpunkten och förutsättningarna på marknaden är inte de rätta för ytterligare en modellinje, sa han.
Det betyder alltså att Porsche Panamera kommer undan lindrigare i konkurrensen, så även kommande Audi A7 till viss del.
Stoppet av Lamborghini Estoque är kostsamt men får ändå ses som lindrigt i och med att den stoppas i ett så tidigt skede.
Italienarna spekulerade i Paris om att modellen skulle kunna förses med en V10, en turboladdad V8, en hybrid-V8 och/eller en högpresterande dieselmaskin. Men andra källor inom företaget har berättat att deras framtida strategi ska vara mer ”back to basic” med högvarviga sugmotorer. Tanken finns även att eventuellt släppa turbomotorerna. Allt för att spara utvecklingspengar.
Maurizio Reggiani berättade också att vi troligtvis inte får se dubbelkopplingslådor i Lamborghinis bilar. Även manuella växellådor kan försvinna. Allt till förmån för deras egen konstruktion E-gear som är en sorts halvautomatisk sexväxlad manuell låda. Han försvarar strategin med att en dubbelkopplingslåda är för mjuk. Deras kunder vill ha lite mer, som han uttrycker det, ”drama”. I våra öron låter det mer som att det även här handlar om att spara pengar.
Lamborghini Estoque får vi alltså inte se i en produktionsversion, i alla fall inte inom de närmaste åren. Spekulanterna får helt enkelt dras med de båda trotjänarna Gallardo och Murciélago några år till. Sistnämnda är tänkt att avlösas först om tre till fyra år.
Tills dess ska italienarna i Sant’Agata Bolognese jobba hårt med viktbesparing. Först ut är troligtvis en Superleggera baserad på Gallardo LP560-4.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se