Lamborghini Estoque – Sant'Agatas glidarvagn
Nu äntligen är den officiell – Lamborghinis heta fyrdörrars supersportsedan, som de själva kallar den. Själva avtäckningen var inte speciellt spektakulär, det som mest etsade sig fast i minnet var Lamborghini-chefens ”ordval” under presentationen.
Bilen du ser på bilderna ovan och nedan är en supersportbil många sätt och viss, precis som sina märkesbröder Gallardo och Murciélago. Men Estoque, som bilen heter, är ett helt nytt område för Lamborghini eftersom den erbjuder lyx och utrymme på ett helt annat sätt än tidigare. Bilen är ingen liten sak. 515 centimeter lång, 199 centimeter bred och hjulbas på 301 centimeter. På så vis får fyra åkande plats i kupén. I framsätena går det säkert bra att placera sig om man är lång, men i baksätet är det en helt annan femma. Bilen är bara 135 centimeter hög och med den sluttande taklinjen blir det tajt om huvudet om man vill åka ut på färd med vuxensällskap.
Vid gårdagskvällens presentation nere i Paris med Lamborghini-chefen Stephan Winkelmann som talare fick åskådarna höra något som inte brukar komma ur en ”Lamborghini-mun”. Herr Winkelmann pratade om det rymliga bagageutrymmet på Estoque som sväljer hela 440 liter.
Exteriört känner man igen bilen som en Lamborghini, designspråket är tydligt. I fronten sitter två strålkastare med spektakulär LED-belysning och bakom detta arrangemang sitter bi-xenonljus. Även bakljusen är fullproppade med LED-teknik. De minimala backspeglarna är allt annat än trafiksäkra, därför har de utrustats med kameror för att vara på den säkra sidan. Dörrhandtagen ligger jäms med dörrsidorna, de sticker alltså inte ut. Man trycker lätt på ena sidan av det drygt decimeter långa horisontella ”handtaget” och vips åker det ut och man kan greppa. Undertecknad provade på plats och dörren öppnades till Lamborghini-folkets förtret. Ajabaja!
Inuti bilen (vi hann inte ta en bild innan dörren var stängd igen) är en cockpitliknande historia som vi återkommer till lite längre fram. Men den där lyxen som det har snackats om i tidigare artiklar är svår att få en känsla av. I stället känns det mer sportigt som det sig bör i en Lamborghini.
Lamborghini Estoque är en mittmotorbil. Dock inte som på Gallardo där motorn är placerad framför bakaxeln. Estoque har i stället motorn placerad fram, strax bakom framaxeln vilket gör det till just en mittmotorbil.
I bilen, som än så länge bara är ett koncept (dock väldigt nära produktion enligt vissa källor), sitter samma V10-motor som i Gallardo LP 560-4. Det innebär 5,2 liter och 560 hästkrafter. Lamborghini nämner att en V8-maskin med sitt ursprung i V10:an är mycket trolig. För att se lite mer ekonomiskt på det kan det även en V8-hybrid dyka upp eller en högprestandadiesel, antagligen V12 TDI som redan finns inom koncernen och som redan debuterad i Q7.
Med tanke på snacket om motorer känns det som att Lamborghini redan vet vad de vill – att låta Estoque gå till serieproduktion.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se