Lamborghini Gallardos efterträdare Cabrera kommer i höst
Efter många år och ännu fler specialversioner ska Gallardo slutligen bytas ut. Gallardos efterträdare, som tros få namnet Cabrera, visas i Frankfurt i höst och blir en nära släkting till nästa Audi R8.
Den har hunnit bli mer än tio år gammal men nu hägrar äntligen pensioneringen – Lamborghini Gallardo får en ersättare och om vi ska tro brittiska Autocar så kommer den redan på Frankfurtsalongen i september. Enligt Autocars källor planerar Lamborghini då att visa en konceptbil som ska vara mycket nära den kommande produktionsbilen som börjar säljas under första halvåret 2014.
Spekulationer, rykten och olika sorters hörsägen säger att Gallardos efterföljare ska heta Cabrera, vilket vore helt i linje med italienarnas tradition att döpa sina modeller efter olika tjurar. Enligt Autocar har Lamborghini tvingats skrota sina idéer om att bygga en egen konstruktion för Gallardo baserad på kolfibermonocoquen från Aventador för att i stället samordna utvecklingen med moderföretaget Audi och den nya generationen R8. Nya R8 och Cabrera kommer att dela vissa kolfiber- och aluminiumkomponenter men helt lika blir de inte.
Audi tros göra sin R8 30 millimeter längre än Cabrera för att skapa utrymme för bagage bakom de två stolarna, medan Cabrera blir strikt tvåsitsig utan minsta tillstymmelse till bagageutrymme i kupén. Lamborghinin blir därför även några kilo lättare. Karossen byggs delvis av kolfiber och delvis i aluminium, allt i syfte att hålla Cabrera under 1 500 kilo på vågen. Kraften tros komma från en uppdaterad version av nuvarande Gallardos V10-motor på 5,2 liter som i det nya utförandet ska ge omkring 600 hästkrafter, en rejäl ökning från dagens 560. En manuell sexväxlad låda blir standard medan samma sjustegade dubbelkopplingslåda som nyligen begåvats R8 kommer att finnas som tillval. Fyrhjulsdrift blir standard.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se