Nya Lamborghini Countach som presenterades i höstas. Foto: Lamborghini

Lamborghini hoppas på bensinmotorn även efter 2030

Italienska supersportbilstillverkaren från Sant'Agata Bolognese – Automobili Lamborghini – har slagit in på elektrifieringsvägen, men det hindrar dem inte från att hoppas på att förbränningsmotorer finns kvar även nästa årtionde. 

– Det blir sista gången som vi erbjuder enbart förbränningsmotorer, sa Lamborghinis vd Stephan Winkelmann alldeles nyligen, syftandes på hur nuvarande år ser ut ur ett Lamborghini-perspektiv.

Från och med nästa år är det hybrider som gäller, framför allt laddbara. Efterträdaren till dagens Aventador ska levereras med laddkabel, och om cirka fem år väntas märkets första elbil rulla ut på salongsgolvet eller på vägarna. Men trots att en ny era med elektriska injektioner inleds och väntas ta över hoppas Lamborghini att bensinmotorn får vara med även om tio år.

– Efter hybridisering kommer vi att avvakta och se om det kommer att vara möjligt att erbjuda fordon med förbränningsmotor efter 2030, säger Winkelmann till Welt am Sonntag samtidigt som han tror att syntetisk bensin kan vara lösningen för att hålla bensinmotorn levande.

Vad regelverken säger om bensinmotorer efter 2030 återstår att se. Förvisso säger EU stopp för försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer från och med 2035, men exempelvis Storbritannien och Danmark siktar på förbudinförande redan 2030.

Sex förgasare, tolv cylindrar, fyra kamaxlar, 48 ventiler och 455 hästkrafter. Det är vad du hittar i en Lamborghini Countach 5000 QV från 1989. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Vad gäller närmaste framtiden, modeller där elmotorer samverkar med bensinmotorer, ser Winkelmann framför sig att företagets kunder kommer att acceptera bilarna så länge prestandan hos dem är bättre än i bilarna de ersätter. Han menar att kombinationen med elektrisk drivning kommer att ge bilarna mer tilltalande kraft samtidigt som utsläppen sänks en aning.

Några år in i hybrid-eran är det alltså helelektriskt som är tanken. Enligt Winkelmann är märkets första elbil inte en supersportbil à la Huracán eller Aventador utan ”en mer vardaglig modell” som han beskriver som en fyrsitsig Gran Turismo med lite mer markfrigång. För den tyska tidningen tog han modellen Espada som exempel.

– Vi utgår från att laddhastighet och räckvidd inte längre kommer att spela den dominerande roll som i dag. Då kommer vi att kunna ge bilen det DNA som gör en Lamborghini, säger han.