Lamborghini Huracán officiell – 610 hk och 0-100 km/h på 3,2 s
Glöm Lamborghini Gallardo, för nu är efterträdaren Huracán presenterad. Här finner du alla bilder och fakta om Sant’Agata Bologneses nya blivande storsäljare som paketerats med 610 hästkrafter och fyrhjulsdrift.
Normalt brukar det inte gå så snabbt, men efter de första spionbilderna på Gallardo-efterträdaren som prototyp så sent som i höstas (mulorna sågs redan sommaren 2012) är det nu dags för den färdiga bilen att kliva fram i strålkastarljuset. Lamborghini visar i dag, bara några dagar före jul, upp Huracán som ska ta över efter Gallardo, märkets i särklass bäst säljande modell genom tiderna med 14 022 sålda exemplar. Huracán har en tung uppgift att ta sig an redan från första dag, men det finns inga anledningar att tro att den inte skulle kunna axla Gallardos tio succéfyllda år.
Lamborghini spinner vidare med namn på sina bilar som härstammar från den spanska tjurfäktningsarenan. Huracán är namnet på en berömd tjur av en viss ras som var känd för sitt mod och starka sinne för anfall, men är också det spanska ordet för orkan. Ordet har sitt ursprung hos mayaindianerna som kallade guden över eld, vind och storm för just Huracán.
Huracán är en helt ny bil utvecklad från grunden, en grund som delar väldigt mycket teknik med nästa generation Audi R8. Chassit är uppbyggt genom en blandning av aluminium och kolfiber. Den höga andelen lättviktsmaterial ger en torrvikt på 1 422 kilo, knappt 80 kilo lättare än en standard Gallardo LP 560-4.
Italienarna har utgått från Gallardos former och förädlat dem. Som betraktare kan man även skönja en viss portion Sesto Elemento, inte minst sedd från sidan där linjen från front till akter via taket är mer renodlad än hos Gallardo. Det går även att se lite av storebror Aventador i Huracán, inte minst fronten med sina LED-strålkastare och bakpartiet sett från sidan.
Interiört är andas det också en hel del Aventador, med andra ord lyser stridsplanskänslan igenom. Dock ser antalet knappar ut att vara färre i Huracán än i Aventador och luftutblåsen på instrumentbrädan har en helt egen stil. Så även mätarhuset som nästan ligger ovanpå instrumentbrädan. Mätarna utgörs av en 12,3 tum stor TFT-skärm som kan visa allt väsentligt för föraren, från varvtal till kartinstruktioner.
Hjärtat i Huracán består, precis som i Gallardo generation två, av en V10-motor på 5,2 liter som har en insprutningsteknik som på italienska kallas för något så vackert som Iniezione Diretta Stratificata, IDS. Det innebär att insprutningen av bensin sker både direkt och indirekt.
Motorn är placerad framför bakaxeln, bakom nacken på de åkande, vilket gör Huracán till en mittmotorbil. Maskinen levererar 610 hästkrafter vid 8 250 r/min och 560 newtonmeter vid 6 500 r/min. Det är 50 fler hästkrafter än i Gallardo LP 560-4 och 40 fler än i Gallardo-värstingarna LP 570-4 Superleggera och Super Trofeo Stradale. Vridmomentet innebär en höjning om 20 newtonmeter.
Den vidareutvecklade versionen av V10-motorn klarar av de kommande Euro 6-avgasnormerna, till skillnad mot motorn som satt i Gallardo. IDS-tekniken i kombination med start/stopp är en stor anledning till att motorn går snålare, 1,25 liter per mil vid blandad körning, 290 gram koldioxid per kilometer.
Motorn är kopplad till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som förkortas LDF men som är tjusigare att skriva ut – Lamborghini Doppia Frizione. När kraften passerat växellådan är det upp till alla fyra hjul att föra den ned till marken, Huracán är alltså på sedvanligt Lamborghini-vis fyrhjulsdriven, därav sista fyran i modellbeteckningen.
Tre olika körlägen kan bilen försättas i genom att man som förare gör ett aktivt val. Strada, Sport och Corsa heter lägena där sistnämnda är det hårigaste och avsett för bankörning. Växellådan, motorljudet, fyrhjulsdriften, styrningen och antisladdsystemet påverkas alla av lägena.
Lamborghini Huracán LP 610-4 toppar över 325 km/h och avverkar 0-100 km/h på 3,2 sekunder och 0-200 km/h på 9,9 sekunder. Motsvarande siffror för Gallardo LP 560-4 var 325 km/h och 3,7 sekunder medan exempelvis den lättare och effektstinnare Superleggera-versionen mäktade med 325 km/h och 3,4 sekunder. Huracán är accelerationssnabbare än alla tidigare Gallardo-versioner.
Räkna med att Lamborghini kommer att släppa några vassare versioner av Hurácan i framtiden, dels med mer effekt och sänkt vikt, dels med enbart bakhjulsdrift. En taklös version tittar också fram så småningom.
Den publika världspremiären är förlagd till Genèvesalongen i mars 2014.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se