Lamborghini Huracán Sterrato officiell – 610 hk redo för terrängen
Efter Porsche 911 Dakar följer nu Lamborghini Huracán Sterrato – en supersportbil med höjd markfrigång, fyrhjulsdrift, oöm kaross och massor av effekt.
Trenden är tydlig – sportbilstillverkarna vill inte längre låta sina bilar vara begränsade till asfalten. Härom veckan lanserades Porsche 911 Dakar och nu, efter många spionbilder och teaserbilder, visar Lamborghini upp sin Huracán Sterrato.
Sterrato betyder grus eller smuts på italienska och det är precis vad Huracán Sterrato är förberedd för. Markfrigången är 4,4 centimeter högre än på Huracán Evo, vilket gör att den rullar 17-18 centimeter över marken. Sterrato-bilen har också 3,0 och 3,4 cm bredare spårvidd fram respektive bak. Under fronten finns en skyddsplåt i aluminium och baktill är diffusorn förstärkt för att klara mindre smällar. Bredare trösklar, svart kolfiber runt hjulhusen och takrails finns också för att understryka terrängförmågorna. Mest syns dock luftintaget på taket som ser till att motorn får ren luft även på dammiga grusvägar eller i, inte alltför djupa, vattendrag.
V10-motorn som sitter strax framför bakhjulen levererar 610 hästkrafter och 560 newtonmeter via en sjuväxlad dubbelkopplingslåda till alla fyra hjul. 0-100 km/h går på 3,4 sekunder. Sterrato är alltså lite svagare och långsammare än Huracán Evo som har 640 hästkrafter och gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder.
Lamborghini har samarbetat med Bridgestone för att ta fram speciella Runflatdäck med grövre mönster som sitter runt 19-tumsfälgar. Att ha bakdäck i dimensionen 285/40 är dock inte optimalt för någon hård terrängkörning, men man ska i alla fall få lite hjälp av en digital lutningsmätare, en kompass och styrvinkelsgivare i instrumentklustret framför ratten. Den vanliga körlägesväljaren har utöver lägena Strada och Sport fått läget Rally i stället för Corsa.
Lamborghini kommer endast att bygga 1 499 exemplar av Huracán Sterrato och de sätter igång i februari nästa år. Huracán Sterrato väntas då bli Lamborghinis sista icke-elektrifierade modell.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se