Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 5
Foto: Lamborghini
2 AV 5
Foto: Lamborghini
3 AV 5
Foto: Lamborghini
4 AV 5
Foto: Lamborghini
5 AV 5
Foto: Lamborghini

Lamborghini Huracán STO – en ny specialversion

Det senaste från Sant'Agata Bolognese är Lamborghinis specialversion av Huracán som stavas STO. Den lättaste och mest tävlingsinriktade versionen för gatbruk hittills.

Sedan Lamborghini Huracán lanserades 2014 har det hunnit komma en hel del specialversioner varav den senaste var Huracán Evo som lanserades förra året. Nu är det dags igen och nya Huracán STO ersätter den tidigare värstingen Performante som kom 2017. Liksom sin föregångare är Huracán STO, Super Trofeo Omologata, bakhjulsdriven och motorn är densamma V10 med samma effekt som både Performante och Evo-versionerna, Alltså 640 hästkrafter och 565 newtonmeter. I stället har Lamborghini fokuserat på att göra STO så lätt som möjligt.
Totalt har man lyckats spara in 43 kg genom bland annat genom att 75 procent av karossen nu är tillverkad i kolfiber, vindrutan är 20 procent lättare och fälgarna nu är tillverkade av magnesium. Tack vare detta har Huracán STO en torrvikt på 1 339 kg.

1 AV 14
Foto: Lamborghini
2 AV 14
Foto: Lamborghini
3 AV 14
Foto: Lamborghini
4 AV 14
Foto: Lamborghini
5 AV 14
Foto: Lamborghini
6 AV 14
Foto: Lamborghini
7 AV 14
Foto: Lamborghini
8 AV 14
Foto: Lamborghini
9 AV 14
Foto: Lamborghini
10 AV 14
Foto: Lamborghini
11 AV 14
Foto: Lamborghini
12 AV 14
Foto: Lamborghini
13 AV 14
Foto: Lamborghini
14 AV 14
Foto: Lamborghini

Detta är i stort sett en gatversion av Squadra Corse-tävlingsbilarna vilket utseendet vittnar om. Jämfört med Performante är har STO-versionen en avsevärt mycket mer extrem framtoning men det är framför allt funktion snarare än styling som präglar designen. Hela fronten är nu tillverkad i ett stycke med större luftintag och utsläpp, i bakkant av taket sitter ett stort luftscoop som kröns av en fena vilket förbättrar sidostabiliteten vid kurvtagning. Längst bak sitter en gigantisk vinge med så kallat svanhalsfäste som hjälper till att optimera luftflödet på undersidan av vingen. Enligt Lamborghini ska STO tack vare dessa hjälpmedel ge 53 procent mer marktryck än föregångaren Performante.

0-100 km/h ska avklaras på 3,0 sekunder, 200 km/h nås efter nio sekunder och toppfarten är 310 km/h. Bromsarna är kolfiberkeramiska och kommer från Brembo och de ska få STO att kunna stanna inom 30 meter vid inbromsning från 100 km/h.
Nya Lamborghini Huracán STO kommer att börja säljas under våren och har ett startpris på drygt 249 000 euro, cirka 2 550 000 kronor, exklusive skatt.

https://www.youtube.com/watch?v=WGkeYPmh8xo&ab_channel=Lamborghini