Lamborghini Murciélago LP 670-4 SV
Framlidne Ferruccio Lamborghinis 46-åriga livsverk återuppväcker tilläggsnamnet SuperVeloce och applicerar det på senaste versionen av Murciélago. Starkare, lättare och snabbare – LP 670-4 SV.
Frågan är om det finns någon biltillverkare än Lamborghini som är bättre på att mjölka ut så mycket som möjligt ur en och samma modell. De italienska ingenjörerna i Sant’Agata Bolognese visar just nu på Genèvesalongen upp sitt senaste tillskott i form av Lamborghini Murciélago LP 670-4 SV, där den sista bokstavskombinationen står för SuperVeloce vilket i sin tur ordagrant betyder supersnabb. Och visst är modellen berättigad namnet då den är det snabbaste hittills från Lamborghini med sina 342 km/h i toppfart och 3,2 sekunder från stillastående till 100 km/h. Alltså aningen snabbare än ”basmodellen” LP640 (och Reventón). Namnet SuperVeloce är dock inget nytt i Lambo-sammanhang. Senast det användes var på föregångaren till Murciélago – nämligen en av 1990-talets värstingar, Diablo.
För att få bilen snabbare än LP640 har man gått två olika vägar. Dels har man lättat bilen med totalt 100 kilo genom att använda lättviktsmaterial på en rad ställen i och på bilen, dels har man justerat och mappat om V12-motorn så att den nu levererar 30 extra hästkrafter, totalt 670.
För att komma ned i vikt har man alltså använt lättviktsmaterial, som exempelvis kolfiber, i betydligt högre utsträckning än hos LP640. Bland annat har totalvikten sänkts genom ny huv, lättare bakvinge och diffusor samt kompositbromsar. Till och med transmissionstunneln är gjord i kolfiber och interiören utgörs mestadels av alcantara i stället för läder eftersom det väger mindre.
Även aerodynamiken är genomarbetad. Frontenspoilerns liksom bakre diffusorns utformning är unika för SuperVeloce-modellen. Bakvingen är även den speciell och för den som önskar mer marktryck kan byta ut standardvingen till en större så kallad aeropack-vinge. Dock sänks toppfarten till 337 km/h, så frågan är vad köparen prioriterar – toppfart eller grepp.
Motorn, V12 på 6,5 liter, ger alltså 670 hästkrafter (2,3 kilo per hästkraft). Dessa finns tillgängliga vid 8 000 r/min. Maxvridet uppgår till 660 newtonmeter och finns tillgängligt vid 6 600 r/min.
Sexväxlad halvautomatisk låda är standard, E-Gear som den kallas på ”Lamborghinska”. Sexväxlad manuell låda finns som tillval.
Bilen driver på alla fyra, precis som hos övriga Murciélago-versioner. För bästa möjliga grepp är det så klart breda däck monterade på Murciélago LP 670-4 SuperVeloce – 245/35 Z18 fram och 335/30 Z18 bak.
Vid blandad körning kommer man ungefär 50 mil på en tank vid blandad körning. Det betyder att LP 670-4 SV vill ha 2,06 liter per mil. CO2-utsläppet uppgår till 480 gram per kilometer.
Modellen ska byggas i 350 exemplar för att göra den så exklusiv som möjligt. En blivande samlarbil, dock inte i klass med Reventón.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se