Lamborghini Sesto Elemento – 999 000 gram framtid
På Parissalongen visar Lamborghini upp sin konceptbil som är en frossa i framtidsteknik. Lättvikt har varit ledordet och det har man åstadkommit med kolfiber. 999 kilo är rena flugvikten med tanke på V10 på 570 hästkrafter och fyrhjulsdrift.
Med Sesto Elemento vill Lamborghini omdefiniera framtiden för supersportbilar. Konceptbilen som nu avtäckts nere i Paris är en ren demonstration i vad det italienska bilmärket klarar av och ser som sin utstakade väg.
Namnet Sesto Elemento kanske låter kryptiskt, men inte alls. Tvärtom är det väldigt logiskt om man ser till vad större delen av bilen är uppbyggd av, nämligen lättviktsmaterialet kolfiber. Sesto Elemento är italienska för ”sjätte elementet” och knyter helt enkelt an till det grundämne som har atomnummer sex i periodiska systemet. Du som inte sov på kemilektionerna i skolan minns att atomnummer sex är dedikerat – just det – kol.
Lamborghini hävdar att de är världsledande när det gäller kolfiberförstärkt plast, som monocoque-chassit och karossen är gjorda i, och att de är den enda biltillverkaren i världen som har genomfört hela utvecklingprocessen i just kolfiberförstärkt plast med hjälp av olika tekniker. Från 3D-modellering till simulering, validering, produktion och slutligen test.
”Vanlig” kolfiber har också använts, bland annat i fälgarna. Glaskeramiska kompositblandningen Pyrosic är inte bara lätt utan tål också väldigt höga temperaturer på upp till 900 grader. Därför har man använt Pyrosic i avgasrören.
Tack vare de olika materialens låga vikt har Lamborghini fått Sesto Elemento att väga in på under ett ton. Makalöst med tanke på att bilen är försedd med en V10-motor på 5,2 liter som ger 570 hästkrafter vid 8000 r/min och 540 newtonmeter vid 6500 r/min samt även försedd med fyrhjulsdrift.
Tjänstevikten ligger på 999 kilo. Det betyder att varje hästkraft har 1,75 kilo att bära på. En väldigt låg siffra i bilsammanhang. Som jämförelse kan vi ta en annan lättviktare i samma supersportbilsklass, nämligen Lamborghini LP 570-4 Superleggera som med samma motor och fyrhjulsdrift som Sesto Elemento väger 1340 kilo (inte tjänstevikt utan torrvikt och därmed inte helt jämförbar siffra). Detta ger 2,35 kilo per hästkrafter. En viss skillnad.
Viktskillnaden syns tydligt vid accelerationen från 0-100 km/h. Gallardo LP 570-4 Superleggera gör sprinten på 3,4 sekunder. Sesto Elemento gör den på snabba 2,5 sekunder. Lamborghini visar helt enkelt att allt inte bara handlar om mer effekt. Med samma effekt som tidigare kan man åstadkomma mycket genom att sänka vikten.
Transmissionen består av den numera välkända och snabba E-gear-lådan med tillhörande rattpaddlar. En självlåsande differential sitter över bakaxeln som kan låsa upp till 45 procent. Detta gör att Sesto Elemento kan accelerera ur en kurva tidigare än normalt.
Så Lamborghini, när får vi se en lättviktare som denna i serieproduktion?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se