Lamborghini Sesto Elemento blir Veyron-snabb
Kommer du ihåg Lamborghini Sesto Elemento, konceptbilen som tog kolfiberanvändandet till nya nivåer? Serieproduktion stundar och här serveras du första matnyttiga informationen om den sylvassa bilen.
På Parissalongen hösten 2010 stod Lamborghini verkligen i centrum då de hade med sig salongens fränaste kärra – Sesto Elemento (italienska för sjätte elementet). Visst lockade den giftiga formgivningen som mer än någon annan bil andades attackplan, men det var materialet som bilen var uppbyggd av som fick folk att höja på ögonbrynen. Den var i stort sett uteslutande byggd i kolfiber.
På Frankfurtsalongen ett år efter premiären i Paris bekräftade Lamborghini att Sesto Elemento inte bara kommer att kommas ihåg som en extravagant konceptbil. De lovade då att den kommer att gå i produktion inom en ganska snar framtid. Dock inte i början av 2013 som tidigare uppgifter pekat på. Snarare blir det inom ett år eller två, räknat från i dag.
Sedan tidigare vet vi att det blir en begränsad upplaga av Sesto Elemento, nämligen 20 stycken. Det berättade Lamborghini-chefen Stephan Winkelmann för snart ett och ett halvt år sedan. Vad han då inte berättade var att de 20 exemplaren tekniskt ska bli så extremt lika konceptbilen att de inte går att göra gatlegala. Det blir med andra ord 20 bilar ämnade för banan. Det berättar Lamborghinis forsknings- och utvecklingschef Maurizio Reggiani i ett officiellt Audi-magasin.
Eftersom man vill behålla alla avancerade kolfiberlösningar, exempelvis hjälpramar och säkerhetsceller som vanligtvis är i aluminium, kan man inte få Sesto Elemento att bemästra alla dagens krocksäkerhetskrav. Ett annat exempel är den unika interiöra lösningen där sätena är en del av monocoquechassits struktur. Denna läckra lösning kvarstår och gör att varje säteskonfiguration gjuts efter kunden. Det blir alltså inga ställbara stolar som passar både långa och korta personer.
Andra smaskiga detaljer som avslöjas är att karossdelarna ska kunna snäppas av och på med snabbkopplingar för att man enkelt ska kunna serva bilen.
Maskinellt är det inte lika nydanande som övriga bilen. Här handlar det om Lamborghinis väl använda V10 på 5,2 liter som pumpar ur sig 570 hästkrafter. Via en semiautomatisk låda når krafterna alla fyra hjul.
Eftersom Sesto Elemento är extremt lätt med sina 999 kilo, precis som konceptbilen, blir prestandan därefter. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, alltså samma siffra som för Bugatti Veyron Super Sport.
Prislappen beräknas landa omkring 17-18 miljoner kronor. Även den i närheten av Bugatti Veyron Super Sports.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se