Lamborghini Sián officiell – mildhybrid med massor av kraft
Så har då Lamborghini presenterar märkets första elektrifierade bil för serieproduktion. Här är Lamborghini Sián med 819 hästkrafter, mer än i någon annan tidigare Lamborghini.
Italienska supersportbilstillverkaren Lamborghini måste också rätta in sig i ledet, det vill säga bygga bilar som förbrukar och släpper ut mindre. Därför presenterar de nu modellen Sián som ska byggas i 63 exemplar (därav siffran på wingletsen längst bak). Lamborghini presenterar dock inga förbruknings- och utsläppssiffror, vilket stärker våra misstankar om att det är mer teknikuppvisning än ”rädda världen”.
Bakom föraren får, på sedvanligt Lambo-vis, inga passagerare plats eftersom där är kraftkällan placerad. I detta fall handlar det om Lamborghinis populära 6,5-liters V12:a, plockad från värstingen Aventador SVJ. Men SVJ:s 770 hästkrafter är passerade, italienarna har nämligen skruvat upp effekten till 785 hästkrafter.
Inte lika futuristisk som Lamborghini Terzo Millennio, men visst skiljer den sig från vanliga modellprogrammet.
V12:an ackompanjeras av ett 48-volts mildhybridsystem som innehåller en elmotor på 34 hästkrafter. Mildhybridsystemets vikt är till siffran densamma, det vill säga 34 kilo. Med elmotorn, som är placerad i växellådan, levererar Lamborghini Sián totalt 819 hästkrafter. Därmed är modellen starkare än någon annan tidigare Lamborghini. Även utan elmotor är V12:an starkare än någon annan motor från Sant’Agata Bolognese (Lamborghinis hemstad).
Energin som elmotorn drar nytta av lagras inte i ett litiumjonbatteri, i stället använder Lamborghini sig av så kallade superkondensatorer. De säger att det är första gången någonsin denna typ av teknik används i dessa sammanhang. Tekniken kommer från Aventador men har förbättrats till att kunna lagra tio gånger mer energi. Lamborghini menar dessutom att superkondensatorerna är tre gånger mer kraftfulla än batterier av samma vikt. Med andra ord är superkondensatorernas vikt tre gånger lägre än om italienarna hade valt ett litiumjonbatteri med samma kapacitet.
Varje gång bilen bromsas fylls energilagringssystemet till fullo, redo att leverera extra kraft vid nästa acceleration. Elmotorn slutar att assistera vid hastigheter över 130 km/h.
Lamborghini Sián är snabb. Vad sägs om 0-100 km/h på under 2,8 sekunder och 70-120 km/h 1,2 sekunder snabbare än tiden Aventador SVJ klarar fartökningen på. För den som är intresserad – 30-60 km/h går 0,2 sekunder snabbare än för Aventador SVJ.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se