Lamborghini Urus är stark som en oxe
Redan i fredags fick vi se bilder på Lamborghinis suvkoncept Urus då bilder läckte ut på Internet. Nu har bilen haft världspremiär på bilsalongen i Peking och vi har det mesta i faktaväg och alla bilder på den 600 hästkrafter starka uroxen.
I mitten av 1980-talet och några år framöver tillverkade Lamborghini en suv vid namn LM002 som än i dag för respekt med sig. När modellen försvann 1993 koncentrerade sig den italienska supersportbilstillverkaren från Sant’Agata Bolognese på – just det – supersportbilar.
Men det håller på att ske en förändring. Lamborghini visar just nu på bilsalongen i Peking upp deras andra suv genom tiderna, en vid namn Urus.
Urus, som i dagsläget är en konceptbil, är ett annat namn för aurochs, en uroxe som levde i bland annat Europa men som sedan några sekel sedan är utdöd. Lamborghini spinner alltså vidare på tjurtemat. Murciélago (som på spanska betyder fladdermus) var en spansk tjurfäktningstjur, likaså var Aventador en prisbelönt tjur på tjurfäktningsarenorna. Gallardo, som är spanska för ordet galant, känner vi dock inte till som någon tjur.
Med tanke på namnet förmodar vi att Urus måste ha en urkraft som få andra suvar har. Så är också fallet. Lamborghini avslöjar faktiskt inte vad det är för motor som huserar under den sluttande huven. Däremot avslöjar de att det rör sig om omkring 600 hästkrafter. Vi tippar, precis som tidigare spekulationer, att det rör sig om en något upptrissad version av motorn som återfinns i Gallardo, det vill säga en V10 på 5,2 liter. Den är kopplad till en dubbelkopplingslåda med drivning på alla fyra hjulen.
Lamborghini säger även att Urus slår alla konkurrenter på fingrarna när det gäller koldioxidutsläppen. En av de främsta faktorerna till klassledande utsläpp är bilens låga vikt, utan att någon viktsiffra nämns i pressmaterialet. Enligt italienarna har konkurrenterna inte en chans i viktjämförelsen. Chassi- och karosskonstruktion är en blandning av olika lättviktsmaterial, inte minst kolfiber. För första gången använder de sig också av systematisk lättviktsdesign interiört med mycket kolfiber även här.
Utseendemässigt, trots att det handlar om en suv, andas Urus klart och tydligt Lamborghini. Överlag känns linjerna igen en hel del från Estoque som visades upp på Parissalongen 2008, en stor fyrdörrarsbil som tyvärr aldrig tog sig vidare från utställningsstadiet (men vem vet vad framtiden bjuder på).
På tal om storlek, Lamborghini Urus – som även den har fyra dörrar på sidorna – mäter 4,99 meter på längden vilket är tio centimeter längre än BMW X6 som i M-utförande får anses vara dagens närmaste konkurrent med 555 hästkrafter.
På bredden mäter Urus 1,99 meter och på höjden 1,66 meter.
Lamborghini-chefen Stephan Winkelmann klargjorde under presentationen i Peking att Urus är en väldigt konkret idé av hur Lamborghini kan se ut i framtiden med en tredje modellinje och att den skulle vara ett perfekt komplement till företagets supersportbilar. Han sa också att Urus är den mest extrema tolkningen av en suv:
– Den är suvarnas Lamborghini, sa han lite kaxigt.
Som tidigare nämnt är Urus en konceptbil och Lamborghini nämner ingenting om en eventuellt produktion, även om tidigare obekräftade spekulationer menar att bilen ska börja serietillverkas 2015.
Däremot berättade de under presskonferensen i Peking att en bil som Urus skulle bredda marknaden för Lamborghini något enormt och att den främst skulle rikta in sig på marknaderna i Kina, Ryssland, Mellanöstern och USA. De uppskattar dessutom att man skulle kunna sälja 3 000 exemplar årligen om den börjar byggas.
Vad säger du – skulle du vilja se Lamborghini Urus på vägarna?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se