Lamborghinis vd Stephan Winkelmann framför modellerna Aventador, Huracán och Urus. Foto: Guindani Stefano SGP / Lamborghini

Lamborghinis sista år med renodlade bensinbilar

Italienska supersportbilsmärket Lamborghini följer rådande trend och har börjat elektrifiera sina bilar. Inom kort ska hela utbudet innehålla elektriskt laddade partiklar i olika utsträckning.

Lamborghini förknippas med motorer med åtta, tio och – främst – tolv cylindrar. Så kommer det sannolikt att alltid förbli, även om Lamborghini har meddelat att de är på väg in i en elektrisk framtid. Märket har redan inlett elektrifieringen i och med modellen Siàn som kombinerar V12:ans kraft med en liten elmotor som ger 34 hästkrafter. Siàn är alltså vad man kallar en mildhybrid.

Framöver är det laddhybrider som gäller. Nästa år ska Lamborghini presentera ”tjurens” (Lamborghinis emblem innehåller en tjur) första modell med kraftfullare elmotor(er) och större batteripack som kan laddas via kabel. Året därpå ska företaget ha elektrifierat samtliga modeller som erbjuds marknaden, och 2027 tror en del att Lamborghinins första helt eldrivna modell lanseras.

Men först ska Lamborghini hinna med ett sista år med bensindrivna modeller utan någon form av elektrifiering.

– Det blir sista gången som vi erbjuder enbart förbränningsmotorer, säger Lamborghinis vd Stephan Winkelmann i samband med en intervju om hur 2022 kommer att te sig.

Han avslöjade att fyra produktnyheter ska presenterades under året, dock utan att avslöja vilka eller vad det rör sig om. Vad vi kan misstänka är att en av dessa är efterträdaren till Lamborghini Aventador, en bil som vi nyligen fick se på spionbilder för första gången.

Lamborghini sålde i fjol fler bilar än någonsin tidigare. 8 405 bilar sålde den italienska biltillverkaren. Populäraste modellen var suven Urus med 5 021 sålda exemplar. Den stod därmed för 59,7 procent av Lamborghinis totala försäljning.