Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Land Rovers bortförklaring håller inte

I vårt test visade nya Range Rover Sport upp sig från en sämre sida, den hade nämligen en farligt lång bromssträcka. Land Rover har gett sin förklaring till det dåliga testresultatet, en förklaring som är direkt felaktig.

Den film som vi publicerade i förra veckan (se den nedan) –  och som visade att Range Rover Sport med originalmonterade 22-tumshjul har farligt lång bromssträcka från 100 km/h – blev snabbt en stor nyhet, även utanför Sveriges gränser. Aftonbladet snappade upp vårt testresultat och i en artikel uttalade sig Jonas Lindow som är country manager för BC Sweden, den svenska generalagenten för Land Rover. Han sa att Land Rover tar Teknikens Världs testresultat seriöst och att de skulle gå till botten med den långa bromssträckan.

I en ny artikel på Aftonbladets webbplats, publicerad fyra dagar senare, uttalade sig Jonas Lindow igen om att de har kommit fram till anledningen varför Range Rover Sport i vårt test hade så mycket längre bromssträcka från 100 km/h – 42 meter – än nya Volvo XC90 (36 meter) och nya Audi Q7 (36,4 meter).

Förklaringen, enligt Jonas Lindow, är att Range Rover Sport var utrustad med allround-däck och att Volvo XC90 var utrustad med sommardäck. Enligt honom hade bromssträckan varit i paritet med Volvo XC90 och Audi Q7 om Range Rover Sport också hade varit utrustad med sommardäck.

Det är här det blir helt fel.

Den Range Rover Sport som vi testade var originalutrustad med Continental ContiCrossContact LX Sport i dimension 275/40 R22 som är just ett sommardäck – ingenting annat. Den information som Land Rover har gått ut med är felaktig.

För att säkerställa att det är sommardäck som är originalmonterade på Range Rover Sport ringer vi upp Mattias Palmgren som är produktchef på Continental i Sverige.

Mattias Palmgren är produktchef på Continental.

Är Continental ContiCrossContact LX Sport ett sommardäck?

– Det är ett sommardäck, det är till 100 procent ett sommardäck. Det är absolut inte ett vinterdäck, säger Mattias Palmgren på Continental.

Kan detta däck klassas som vinterdäck på andra marknader?

– Jag har svårt att svara för andra länder i världen, men i så fall i USA, den amerikanska däckmarknaden är annorlunda.

Hade däcket inte varit ett sommardäck utan ett vinterdäck hade det varit listat i STRO:s (Scandinavian Tire and Rim Organization) databok över vinterdäck. Men där finns inte däcket med eftersom det inte är utvecklat för vinterväglag.

Det är viktigt att understryka att detta däck, Continental ContiCrossContact LX Sport, är originalmonterat på Range Rover Sport och därmed det däck som Range Rover Sport-kunderna får på bilen. Vill kunden ha vinterdäck till sin bil rekommenderar Land Rover bland annat ett annat Continental-däck, nämligen ContiCrossContact Winter som är just ett vinterdäck enligt konstens alla regler.

I Teknikens Världs tester är det av största vikt att bilarna är utrustade helt enligt de specifikationer som bilköparna, i det här fallet Land Rovers kunder, får ta del av. Våra tester ska inte innehålla ”manipulerade” bilar, utan ska hålla sig till exakt den specifikation som kunderna tar del av, vilket testbilen i det här fallet gjorde.

Faktum kvarstår:

 Range Rover Sport har bromsar som underpresterar med originalmonterade sommardäck.

https://youtu.be/taVRD2ZJGbI