Långkörarna: 5 modeller som rullat i många år
Bilmodeller får allt kortare livscykler för att hänga med och inte framstå som omoderna. Inte helt oväntat i dessa tider med teknikskifte. Men blickar vi tillbaka finns flera bilmodeller som stått stadigt på benen med långa produktionscykler. Vi har plockat fram fem av olika slag.
Tesla Model S har passerat tio år i produktion. En imponerande bragd i dessa tider, inte minst med tanke på det teknikskifte som nu sker mot elektrifiering, men så var också Model S före sin tid.
Tio år är dock ingen tid om vi blickar bakåt i tiden. På dessa sidor lyfter vi fram fem gamla bilmodeller som kämpat på år efter år. Några har lämnats tämligen orörda genom åren, andra har fått välbehövliga lyft för att hänga med tiden.
Även om bilmodeller må ha en kort brinntid i dag så lever tekniken där under ofta betydligt längre. Plattformstänkandet har nått oanade proportioner och sträcker sig i bland även över bilkoncernerna. Vi kan med andra ord göra en lista likt den nedan om det fenomenet i framtiden. Kanske rentav redan 2043.
Mini
Liten och sockersöt men ett allvarligt hot på tävlingsbanorna. Mini är popbilen som överlevde länge och fick en populär uppföljare i vår tid.
1. 1959. Mini lanseras som Austin Seven och Morris Mini-Minor.
2. 1960. Modellen kommer som kombi och skåpbil (Country-man/Traveller och Van).
3. 1961. De sportigare versionerna Cooper och Cooper S lanseras, liksom en pickup.
4. 1964. Mini vinner för första gången Monte Carlo-rallyt. Strandbilen Mini Moke börjar tillverkas.
5. 1969. Långnosade Mini Clubman och 1275 GT gör entré.
6. 1974. Den italienska licensbyggda versionen Innocenti får ny kantig kaross från Bertone.
7. 1988. Mini blir ett eget bilmärke.
8. 1994. Rover Group, dit Mini tillhör, säljs till BMW.
9. 1996. En sista version, Mark VII, lanseras med krockkudde och mer påkostad interiör.
10. 1998. Den tänkta ersättaren Metro går ur tiden som Rover 100.
11. 2000. Mini går ur tiden efter 41 års produktion, 5 387 862 bilar har byggts.
12. 2001. En ny Mini lanseras av BMW.
Ford Falcon
Fords kompaktmodell höll sig flygande länge, men inte på den inhemska marknaden. I Argentina blev den en riktig långkörare.
1. 1959. Kompaktjänkaren Ford Falcon kommer i produktion i USA.
2. 1960. En produktion startar även i Australien.
3. 1962. Modellen börjar tillverkas i Argentina.
4. 1966. En unik kombiversion för Argentina lanseras.
5. 1970. Efter ett par uppdateringar läggs den nordamerikanska tillverkningen av Falcon generation ett ner.
6. 1972. Falcon i Australien får en egen unik design och klipper banden med grundformerna.
7. 1973. Falcon som pickup, vid namn Ranchero, finns nu i Argentina.
8. 1978. Argentinas Falcon uppdateras för femte gången och distanserar sig än mer från sin nordamerikanska förlaga med plastgrill och fyrkantiga strålkastare.
9. 1982. Ännu en uppdatering med större strålkastare och stötfångare klädda med gummi. Fyrcylindrig motor finns nu i programmet.
10. 1990. All krom avlägsnas från Falcon.
11. 1991. Produktionen i Argentina läggs ner efter 31 år, 494 209 exemplar byggdes av alla versioner.
Volvo 240
Mer svensk än falukorv och mellanmjölk? Volvos 240-serie baserades på föregångaren och höll sina hjul rullande länge, länge. Dessutom vann den på tävlingsbanorna och var valet när vi körde jorden runt.
1. 1966. Volvo 140-serien lanseras.
2. 1974. Vidareutvecklade 240-serien presenteras.
3. 1977. Lyxiga och låga 262C lanseras, byggs av Bertone i Italien. Specialversionen DLS går på export till Östtyskland.
4. 1978. Sportmodellen 242 GT introduceras.
5. 1979. Första större uppdateringen med bakljus som rundar hörnen och fyrkantiga strålkastare.
6. 1981. Karossen får rundare former. Volvo 244 Turbo lanseras.
7. 1982. Sexcylindriga 264 ersätts av 760.
8. 1983. Modellbeteckningarna ändras, alla heter nu 240, oavsett antal dörrar och karossform.
9. 1985. Volvo 240 Turbo vinner ETC, European Touring Car Championship, i händerna på Thomas Lindström och Gianfranco Brancatelli.
10. 1989. Alla 240-bilar får nu bränsleinsprutning.
11. 1990. Vår Mikael Stjerna åker jorden runt i en Volvo 240.
12. 1993. Volvo 240-serien går ur produktion efter 19 år, 2 862 573 exemplar har tillverkats.
Fiat 124 (Lada 2101/2105)
Italienare som blev Årets bil och fick ett långt liv i öst.
1. 1966. Fiat 124 lanseras.
2. 1967. Årets Bil blir Fiat 124.
3. 1970. Produktionen av VAZ 2101 börjar i Sovjetunionen, en 124 byggd på licens – bland de 800 ändringarna märks annan motor och bromsar samt höjd markfrigång.
4. 1971. Kombiversionen VAZ 2102 kommer i produktion.
5. 1972. Teknikens Värld testar VAZ för första gången.
6. 1974. Tillverkningen avslutas i Italien. Ryska VAZ får grönt ljus för export till fler västmarknader.
7. 1978. 2101 med wankelmotor plockas fram för polisen och säkerhetsunderättelseorganet KGB.
8. 1979. Modellen får ett lyft och byter namn till 2105. Kombi- och lyxversionen går samma väg ett par år senare.
9. 1997. Av ekonomi- och miljöskäl försvinner modellen från de flesta västmarknaderna.
10. 2000. 2101 utses till århundradets bilmodell i Ryssland. Produktion startar i Egypten – i Suzukis fabrik.
11. 2002. Produktionen av modellen börjar flyttas från AvtoVAZ fabrik i Togliatti.
12. 2012. Sista exemplaret av modellen tillverkas, vissa obekräftade källor pekar på en produktion på runt 18 miljoner exemplar under de 46 åren.
Volkswagen Typ 1
Folkbilen med mörkt förflutet blev en riktig långkörare och filmskådis. Produktionen i hemlandet puttrade på i många år men i Mexiko fortsatte rullande banden att gå.
1. 1938. De första förseriebilarna byggs.
2. 1939. Andra världskriget börjar, fabriken ställer om för produktion av krigsbilen Kübelwagen.
3. 1945. Kriget är slut och en serieproduktion av Typ 1 kommer långsamt igång.
4. 1947. Bilen går på export.
5. 1948. De första fyra bilarna kommer till Sverige.
6. 1949. Skåp- och bussversionen Typ 2 lanseras.
7. 1953. Den delade bakrutan ersätts av en hel oval. Kraftigare motor.
8. 1965. Modellen får större välvda rutor och andra nymodigheter. En produktion startar i Mexiko.
9. 1968. Stor uppdatering med bland annat ny hjulupphängning och halvautomatisk låda som tillval. Första Herbie-filmen har premiär.
10. 1978. Produktionen i Västtyskland avslutas efter 15 444 858 tillverkade exemplar.
11. 1998. En ny Bubbla, baserad på samtida Volkswagen Golf, börjar tillverkas i Mexiko.
12. 2003. Produktionen av Typ 1 i Mexiko avslutas. Totalt byggdes 21 529 464 exemplar av modellen under 65 år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se