Lexus CT 200h avslöjad
Lexus intåg i Golfklassen i form av CT 200h var tänkt att hållas hemlig i ytterligare en vecka. Men det ville sig inte, för nu har broschyren ämnad för Genèvesalongen läckt ut på nätet. Alla smaskiga fakta och ett gäng bilder bjuder den på.
På Frankfurtsalongen i höstas visade Lexus upp konceptbilen LF-Ch. Den var en studie av vad som komma skall, det vill säga Lexus första bidrag till den tuffa Golfklassen. I Lexus fall får det betonas att det rör sig om lite mer premium och att huvudkonkurrenterna därmed främst heter Audi A3 och BMW 1-serie i stället för Volkswagen Golf, Kia Cee´d och Ford Focus.
För bara tio dagar sedan avslöjade Lexus att den produktionsklara bilen ska visas upp på den stora bilsalongen i Genève som startar nästa vecka. Mycket mer avslöjade de faktiskt inte, förutom att det rör sig om en fullhybrid samt att de bjöd på en intetsägande bild föreställande höger bakstam.
Men som tur är finns det alltid personer inom bilföretagen som inte kan hålla sina långa fingrar i styr utan bjussar oss alla på information innan en bil presenteras officiellt. Motorsajten WorldCarFans fick tidigare i kväll ett anonymt mail innehållandes den broschyr som ska stå i ställen bredvid Lexus CT 200h i montern i Genève.
I broschyren får vi ta del av en hel del bilder samt näst intill det mesta i faktaväg.
Vi kan börja med det viktigaste, det vill säga drivlinan. I broschyren står det att den består av en VVT-i bensinmotor med fyra cylindrar och 1,8 liters cylindervolym som jobbar i symbios med en kraftfull elmotor. Dock avslöjar broschyren inte hur kraftfull bensinmotorn och elmotorn är. Konfigurationen känns igen från nya Toyota Prius som har just en 1,8-litersmotor ihopparad med en elmotor. Tillsammans är uteffekten 136 hästkrafter. Förmodligen får CT 200h lite mer effekt för att rimma med bilens sportigare känsla (jämfört med Prius). Elmotorn får kraft från nickel-metallhydridbatterier (NiMH) precis som i Prius. Det är alltså inte litiumjonbatterier som allt fler hybridbilar utrustas med från början i dag. Då det handlar om en fullhybrid kan CT 200h köras kortare sträckor med enbart elmotorn som drivkälla. Tre olika körprogram är valbara – Eco, Normal och Sport.
Andra intressanta fakta vi kan läsa i den läckta broschyren är att transmissionen består av en E-CVT-låda, det vill säga en elektroniskt styrd steglös växellåda, att bilen är 432 centimeter lång (14 cm kortare än Prius), har ett axelavstånd på 260 centimeter (10 cm kortare än Prius), är 176,5 centimeter bred och 143 centimeter hög. Bagageutrymmet sväljer 345 liter men kan utökas till 900 liter vid fällning av baksätets ryggstöd.
En annan intressant punkt som inte tas upp i broschyren är bilens design och hur den ändå skiljer sig ganska mycket från konceptbilens iögonfallande former. Ska Lexus ge sig in i en av bilvärldens absolut mest stenhårda bilklasser kanske de skulle varit lite mer vågliga för att inte bli en i mängden. Dock lär de ändå inte bli det, de sticker ut tillräckligt genom att erbjuda klassens enda fullhybrid... i alla fall inom en överskådlig framtid.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se