Lexus CT 200h, CT 300h och CT 400h
Nu kanske ni undrar vad det är för skumma modellnamn vi radar upp i rubriken. De är inga mindre än de nya modellbeteckningarna på Lexus kommande ”Golfklassare” som ska utmana Audi och BMW.
Tidigare i veckan berättade vi om konceptbilen C-Premium som ska visas upp på Frankfurtsalongen i september. Bilen är tänkt att ge oss en första glimt på vad Lexus nästa år ska kasta in i leken där andra redan väletablerade modeller finns – exempelvis Audi A3 och BMW 1-serie. Vi talar alltså om Golfklassen, den dyrare delen.
Vad vi inte visste då (tidigare i veckan) var vad Lexus tänker kalla sin nya modell i det så kallade C-segmentet. Det snackades om BS eller CS, men inget av dessa verkar stämma i och med att Toyota nyligen varumärkesskyddat tre beteckningar för den amerikanska och kanadensiska marknaden, nämligen CT 200h, CT 300h och CT 400h (endast CT 200h i Kanada än så länge). Detta enligt en forumanvändare på my.is som också spekulerar i vad CT kan stå för. Bokstaven C står troligen för ”Compact”, men även för segmentet bilen ska lira i. Bokstaven T, som är ny i Lexus-sammanhang, står troligtvis för ”Tourer” eller ”Touring” och syftar på bilens femdörrarslayout.
Bokstaven ”h” på de tre olika modellerna betyder att alla kommer att vara hybridversioner. Det blir alltså inga renodlade bensinversioner, ej heller några dieselversioner.
Sifferkombinationen i CT 200h står med största sannolikhet för att bilen har prestanda som en bil med en tvåliters bensinmotor. Det skulle alltså kunna vara den nya 1,8-litersmotorn i nya Toyota Prius som med elmotor presterar ungefär som en tvålitersbensinare. Siffrorna i CT 300h skulle kunna betyda en 2,4- eller 2,5-litersmotor som med elmotorn presterar som en trelitersbensinare medan siffrorna i CT 400h antagligen betyder en V6-maskin på 3,5 liter som med elmotor presterar som en V8 på fyra liter. Om detta stämmer blir sistnämnda något att bita i för Audi S3 och BMW 135i.
Lexus kommande minsting grundas antagligen på samma framhjulsdrivna bottenplatta som Toyota Auris. Men förvänta er ingen Auris – Lexus lär garanterat inte snåla när det gäller tekniken utan ger bilen en grund som borgar för spänst och körglädje. Ska man tampas mot bland annat Audi och BMW i detta stenhårda segment kan man inte spara på krutet.
Premiär för konceptbilen är det alltså i Frankfurt om knappt två månader. Den produktionsklara bilen kommer antagligen att visas i Genève i mars nästa år.
Bilen på bilden ovan är Toyota Auris Concept från 2006.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se