Lexus CT 200h – direktrapport från provkörningen
Lexus ska med nya CT 200h slå sig in i kompakta premiumklassen där bland annat Audi A3 och BMW 1-serie redan finns. Lexus har dock ett ess i rockärmen, CT 200h är nämligen en hybrid. David Lilja har provkört bilen.
Hej David, var är du och vad gör du?
– Jag är i ett regnigt och blåsigt Portugal för att provköra Lexus CT 200h.
Spännande. Har du hunnit bilda dig en uppfattning än?
– Ja då. I går var jag lite skeptisk men efter två dagar med bilen har mina intryck gjort en helomvändning. Det är en ganska förnuftig och trevlig bil detta. Jag trodde att CT 200h skulle vara sportig, men det är egentligen inte avsikten med bilen. Den ser ganska sportig ut, men eftersom Lexus inte använde orden ”dynamisk” och ”sportig” en endaste gång under presskonferensen så förstod jag. Skönt att slippa höra hur dynamisk en bil är.
Känns den som en Lexus?
– Både och. Utseendemässigt ja om man ser den framifrån. Bakifrån känns den ganska mainstream, lite Subaru faktiskt. Interiört känns det Lexus med snygga och sobra linjer, men den där riktiga känslan förtas då man blandat in lite Toyota-attiraljer.
Är den rymlig?
– I framstolarna sitter man riktigt bra. Mina 178 centimeter trivs riktigt bra i stolarna, men är man längre kanske sittdynorna kan vara en aning för korta. I baksätet är det förvånansvärt rymligt, jag sitter utmärkt bakom mig själv med gott om plats för benen. Men tyvärr sitter man väldigt lågt i baksätet. Bagageutrymmet känns lite mittemellan. Varken litet eller stort. 375 liter ryms med uppfällt baksäte, 985 med nedfällt. Bakrutan är väldigt låg och därmed är bakåtsikten väldigt dålig. Den lilla bakre vindrutetorkaren kunde man skippat, den är inte mycket mer än en tumme hög.
Vad är det för drivlina och hur fungerar den?
– Det är samma hybriddrivlina som sitter i Toyota Prius. Den ger 136 hästkrafter och fungerar lika fint som i Prius. Men rolig är den inte om man nu funderar på CT 200h som ett litet, sportigt alternativ till sin RX 450h. Men att köra CT 200h engagerar föraren mer än vad Prius gör, den är lite mer förarens bil ändå. CVT-lådan gör ingen glad men fungerar utomordentligt och hela drivlinepaketet låter betydligt mer än i Prius. Vet inte om det är för att det ska kännas mer sportigt, men jag hade hellre prioriterat att bilen hade gått tystare. I övrigt är den tyst och välisolerad. 0-100 km/h går på 10,3 sekunder och toppfarten är 180 km/h.
Hur står den sig mot snåla dieselversioner av Golf, A3 och 1-serie?
– Den känns inte lika pigg och rapp, men i stadstrafik är den en vinnare. Det är där den kommer till sin rätt. Känns inte alls osannolikt att komma ned till 0,4 liter per mil vid körning i stan. Den är på pappret nästan en deciliter snålare än exempelvis BMW 116d som är exakt lika snabb 0-100, men grundpriset skiljer ändå 35 000 kronor till BMW:s fördel. Men det är i utsläppen som Lexusen är största vinnaren, endast 87 gram koldioxid per kilometer. Det har konkurrenterna svårt att matcha.
Vilken förbrukning har ni landat på?
– Vi har kört ganska blandat men med rätt hård körning ibland och vi ligger just nu på 0,56-0,57 liter per mil. Det är två deciliter över deklarerad förbrukning som är 0,38 liter per mil blandad körning.
Rullar den fint då?
– CT 200h känns väl avvägd och rullar tyst och behagligt. Fjädringen är inte stötig och inte heller för mjuk, helt enkelt lagom. Styrningen är fin och kommunikativ. Trots att den inte kan ses som körgladast i klassen är den väldigt trevlig att ratta.
Vem kommer att köpa bilen?
– Lexus tror på storstadsmänniskor och då en yngre skara. Det stämmer nog till viss del, men jag tror mer att det är befintliga Lexus-ägare som kanske har en RX 450h som vill köra något mindre och nättare, helt enkelt downsizing. Eller också Prius-ägare som är redo att gå vidare, som vill ha något som är lite tuffare. 63 procent är företagsköpare enligt Lexus beräkningar. 750 bilar har man som mål att sälja i Sverige i år, 210 är redan beställda. CT 200h kommer att fördubbla Lexus-försäljningen i Sverige.
Den går alltså redan att beställa, men när kommer den hit?
– Lansering är det i skiftet mars/april. Från 269 900 kronor kostar den. De förmodade storsäljarna Comfort och Sport kostar 288 700 respektive 314 200 kronor. Det finns även en Executeive för 385 500 kronor.
Inom kort kommer även provkörningsrapporten i form av film. Håll utkik här om du vill se en kort snutt med Lexus CT 200h.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se