Lexus GS 450h F-Sport – direktrapport från provkörningen
Vår lillchef Marcus Engström följde i storchefens fotspår till USA, men i stället för Laguna Seca blev det ett marinkårsflygfält fyllt av koner och några japanska lyxbilar!
Vad gör du där borta?
– Jag provkör Lexus GS 450h, fjärde generationen av lyxsedanen. Och även GS 250, samma bil men utan hybridtekniken.
Och det första omdömet lyder?
– Först, när vi såg bilen på LA Auto Show, tyckte både jag och storchefen att den såg lite väl diskret ut. Nästan lite tråkig. Men i F-Sport-utförande är i alla fall fronten riktigt aggressiv. Bilens utseende växer med tiden. Och hybridpaketet under skalet levererar 343 hästar, det knuffar på rejält!
0-100 på 5,9 sekunder och 250 km/h i toppfart. Det är ju hyfsade siffror.
– Ja, men det känns tämligen odramatiskt. E-CVT bjuder ju inte på några ”upplevda växlingar” utan skjuter bara på konstant. Det sitter växelpaddlar på ratten, men de kan man låta bli.
Några andra nyheter i bilen?
– Japp, LDH, Lexus Dynamic Handling. På svenska betyder det fyrhjulsstyrning. Bilen räknar ut hur hjulen ska stå för att man ska ta kurvorna optimalt, och det verkar faktiskt fungera riktigt bra. Jag provkörde ju på en lång konbana på ett flygfält, och jag tycker det känns att bilen styr in bättre, men man känner inte ingreppet. Och det är ju ett bra betyg. Det kommer att bli riktigt intressant att se hur den presterar i älgtestet.
GS 250 då?
– Ja, den har ju något så ovanligt för Lexus som en konventionell drivlina utan hybridteknik. En 2,5-liters V6 på 209 hästkrafter, och den låter väldigt bra! Nu måste jag dra vidare till Santa Barbara för att köra Porsche 991. Mer om Lexus GS får ni läsa i tidningen. Vi hörs!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se