Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100829-lexus-is-facelift
100829-lexus-is-facelift
100829-lexus-is-facelift
100829-lexus-is-facelift

Lexus IS uppdateras

Lexus vill sätta ny fart på försäljningen av 3-serieutmanaren IS. På salongsgolvet i Paris blir det premiär för IS i ansiktslyft utförande och inte minst med den nya instegsmotorn 200d som ska attrahera tjänstebilsköpare.

 Höstens Parissalong är inget undantag – det blir många ansiktslyft även på den här bilsalongen. Ett av dem genomförs på Lexus BMW 3-serieutmanande mellanklassare IS. Även om Lexus basunerar att det är kraftiga förändringar så kan de vara svåra att se för det otränade ögat. Men de finns där.

Frontspoilern har stöpts om en aning och strålkastarna har fräschats upp lite lätt med LED-teknik. Förändringarna är små men får ändå IS att se lite modernare ut. Där bak begränsas nyheterna till nytt upplägg på lampglasen. IS-köparen får även fler färger och nya fälgar att välja mellan. Den största nyheten hittas dock under motorhuven.

Lexus säger sig ha granskat ”ägarupplevelsen” och kommit fram till att de tidigare instegsmodellen IS 220d inte var bra. Ny instegsvariant blir nu i stället IS 200d som väntas locka fler tjänstebilsköpare. Motorn är visserligen samma 2,2-litersdiesel som i IS 220d men i sitt nya utförande ger den 148 hästkrafter vid 3 600 r/min och 340 newtonmeter från 2 000 r/min. IS 200d ska klara sig på 0,5 l/mil och släpper inte ut mer än 134 g/km. 0-100 km/h går på 10,2 sekunder.

Även bensinmotorn i IS 250 och IS 250C har uppdaterats, dock ytterst marginellt för att elva upp till de nya Euro 5-kraven. De 205 hästarna i V6-motorn lämnas orörda men den blandade förbrukningen minskar från 0,89 l/mil till 0,84 l/mil och koldioxidutsläppet sjunker från 209 till 194 g/km. Den största förändringen är dock att Lexus plockar bort möjligheten att få IS 250 med manuellt växlad låda.

Test och provkörningar

Läs mer