Lexus LBX officiell – ny liten suv
En kompakt och nätt suv – det är vad Lexus erbjuder världen med start i dag. LBX heter nya hybrid-modellen som är nära släkt med Toyota Yaris Cross.
Redan förra året snackades det om en ny och liten suv-modell från Lexus och för ett par veckor sedan bekräftade den japanska biltillverkaren att LBX inom kort ska presenteras. Nu är presentationsdagen kommen och vi får se en 4 190 millimeter lång bil som mäter 1 825 millimeter på bredden och 1 545 millimeter på höjden. Axelavståndet är på 2 580 millimeter.
LBX är därmed större på alla ledder – förutom höjden – än Toyota-syskonet Yaris Cross. Exempelvis är Lexusen en centimeter längre än Toyotan, och mellan hjulaxlarna är avståndet två centimeter längre.
LBX är baserad på Toyota-koncernens flexibla TNGA-plattform, i detta fall B-varianten som då heter TNGA-B men som ofta förkortas till GA-B. Utöver Yaris Cross utgår bland annat Yaris och Aygo X från samma bas.
1 280 kilo ligger tjänstevikten på och dragkapaciteten är maximalt 750 kilo, som hos flera andra hybridmodeller från koncernen. Bagageutrymmet uppges rymma 332 liter vilket avser framhjulsdrivna modellversionen. I fyrhjulsdrivet utförande upptar drivlinan en del av det lilla utrymmet längst bak och kapar därmed volymsiffran, med hur mycket får vi dock inte reda på. Dock är motsvarande siffror för Yaris Cross är 397 liter (framhjulsdrift) och 320 liter (fyrhjulsdrift). Med fällt baksäte rymmer Yaris Cross 1 097 liter, Lexus LBX lär ligga någonstans runt denna siffra.
Lexus LBX släpps alltså i två smaker – fram- samt fyrhjulsdrift – men där huvudingrediensen är densamma, nämligen drivlinan. En 1,5 liter stor bensinmotor med tre cylindrar jobbar tillsammans med, beroende på antal drivhjul, en eller två elmotorer. Sammanlagt, oavsett antal elmotorer, erbjuds 136 hästkrafter och 185 newtonmeter. Därmed är Lexus LBX starkare än Yaris Cross som bara ger 116 hästkrafter – dessutom är den betydligt mer accelerationssnabb då 0-100 km/h går på 9,2 sekunder i stället för Yaris Cross 11,2 (FWD) samt 11,8 (RWD) sekunder.
Interiört hittar vi en förarmiljö som domineras av en ny och 12,3 tum stor display framför föraren, en 9,8 tum stor infotainmentskärm som är kompatibel med både Android Auto och Apple Carplay. Trådlös sammankoppling är endast möjlig med Carplay, för Android Auto är det kabel som gäller.
Som extrautrustning finns ytterligare en display – en så kallad head up-display som projicerar information ”i vindrutan” framför föraren.
Vad gäller säkerhetssystemen som assisterar förare och passagerare är de av senaste snitt enligt Lexus Safety System+.
Lexus är i dagsläget fortfarande lite hemliga angående lanseringsdatum och priser, men det finns uppgifter som pekar på produktionsstart mot slutet av innevarande år och att vi får se modellen på vägarna först tidigt 2024.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se