Lexus LFA slutar tillverkas – alla bilar byggda
I fredags fick världen sin sista Lexus LFA. Nu är det upp till ägarna att förvalta sina 500 dyrgripar till eftervärlden, för några fler blir det inte.
I två år har 170 bilbyggare vid Lexus Motomachi-fabrik i Japan tillverkat ett exemplar per dag av supersportbilen LFA. I fredags lämnade bil nummer 500, en vit LFA med Nürburgring-paket, bandet och produktionen nådde därmed vägs hände.
Belackarna var många när Lexus i januari 2005 visade upp det första konceptet av LFA-modellen på bilsalongen i Detroit. Få trodde att Lexus skulle våga tillverka en produkt som LFA, men efter en lång tystnad debuterade till slut produktionsversionen under 2009. Själva tillverkningen startade för ganska exakt två år sedan, den 15 december 2010.
Den långa utvecklingstiden av LFA kan förklaras med att de japanska ingenjörerna började från ett blankt papper med målet att hitta nya utvecklingsprocesser. I dag vet vi att Lexus LFA är något av det snabbaste och mest precisa som finns i bilvärlden, något du kan läsa om när Teknikens Världs racingförare Edward Sandström själv fick pressa bilen på Nürburgrings nordslinga.
Tyvärr finns inte någon direkt uppföljare till LFA med i planerna. Däremot säger sig Lexus ha fått ovärderlig kunskap längs vägen som redan i dag syns i deras modellinje, bland annat sportversionerna F Sport. Dessutom ledde byggandet av LFA att Lexus fick skaffa en helt egen in-house kolfibertillverkning och kolfiberförstärkt plastmateriel. Vi håller tummarna att den får fortsätta sin tillverkning, men att leverera till övriga Lexus- och Toyota-modeller i stället.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se