Lexus plockar bort tre modeller i Europa
En rad biltillverkare drar ner på antalet modeller för att spara pengar och satsa på elbilar. För Lexus betyder det att tre modellserier plockas bort från modellprogrammet i Europa.
De tre modellerna som inte ska erbjudas till kunder i Europa är halvkombin CT, sedanen IS och coupén RC (vad gäller sistnämnda kommer RC F att fortsätta erbjudas, endast RC 300h utgår). Samtliga modeller kommer att plockas bort från handlarna när de bilar som finns ute på marknaden är sålda. Produktionen för Europa stoppades redan i somras, enligt uppgifter från Lexus till branschtidningen Automotive News.
Beslutet ska Lexus ha tagit med anledning av den stora efterfrågan på suvar där Lexus nu i stället ska satsa på UX-serien. Under årets första åtta månader är det UX-bilarna som sålt allra mest hos Lexus med 10 291 sålda exemplar, följt av större suven NX på 7 739 sålda bilar i Europa. Största suven, RX, var tredje mest sålda Lexus-modellen i Europa med 3 474 sålda bilar.
TEST: Lexus LC 500h mot Polestar 1
Det har gått betydligt trögare för CT, äldsta modellen i Lexus-programmet. Totalt tappade CT-bilarna 35 procent av sin försäljning, IS-modellerna hela 50 procent och det såldes bara 422 RC-bilar under årets första åtta månader.
Stora, lyxiga LS har inte heller sålt bra i Europa men där tänker Lexus visa uthållighet. LS är för Lexus vad S-klass är för Mercedes och modellen är den som visar ny teknik och spetskunnande.
Nya, uppdaterade LS visar bland annat allt vad Lexus kan vad gäller assistanssystem där Lexus nått en nivå där föraren inte behöver hålla i ratten. LS tillåter även uppdateringar över Internet.
Även ES kommer att få stanna i Europa. Senaste mellanklassedanen visades 2018 och har sålt relativt bra sedan dess. I år har försäljningen av ES-bilar till och med ökat något.
TEST: Lexus UX mot Volvo XC40, BMW X1 och Range Rover Evoque
Hos Lexus är det hybriderna som säljer allra bäst med en andel på hela 96 procent av totalt försäljning. Tidigare i år visade Lexus sin första renodlade elbil, UX 300e.
Försäljningen av suvarna i UX-serien har hjälpt Lexus att ta marknadsandelar på en coronadrabbad marknad i Europa. Lexus har tappat 21 procent av sin försäljning hittills i år men nedgången på marknaden totalt har varit hela 33 procent.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se