Det är på insidan nyheterna finns. Foto: Lexus

Lexus uppdaterar UX

Tre år efter marknadsintroduktionen presenterar Lexus en uppdaterad variant av märkets minsting UX. Som utanförstående betraktare är det svårt att se förändringarna, däremot några av dem tydligt från insidan.

Lexus UX presenterades vid Genèvesalongen våren 2018 men kom ut på vägarna först ett år senare. I Sverige dök den upp i hybridutförandet UX 250h och ett par år senare, våren 2021 för att vara exakt, kom UX även som elbil, UX 300e kallad.
Den uppdatering som nu presenteras verkar dock inte beröra den eldrivna versionen utan endast hybriden (och renodlade bensinversionen UX 200 som finns på andra marknader).

Det mesta av det nya i UX märks från förarplatsen. Inte för att det egendomliga mätarhuset med ”horn” är borta utan för att infotainmentskärmen är ny och har tagit en placering närmare förare och passagerare. Skärmen är nämligen monterad 14,3 centimeter ”längre bak” på instrumentbrädan. Den erbjuds i storlekarna 8 samt 12 tum och den analoga klockan till vänster om skärmen är borta (åtminstone när den stora skärmen tar plats).
En annan detalj som är borta är den inte speciellt uppskattade ”musplattan” på mittkonsolen. I stället har ytan ockuperats av knappar för ventilation och värme av främre stolar samt rattvärme. Tidigare var dessa knappar placerade snett ovanför mugghållarna i främre delen av mittkonsolen. Där finns i dag USB-uttag.

1 AV 2
Foto: Lexus
2 AV 2
Foto: Lexus

Infotainmentsystemet är det senaste från Toyota/Lexus och bjuder på nytt grafiskt gränssnitt och nytt röststyrningssystem. Kompabilitet med både Android Auto och Apple CarPlay finns, förstnämnda via kabel och sistnämnda trådlöst. Infotainmentsystemet kan även hantera OTA-uppdateringar, det vill säga trådlöst ”via molnet”. På tal om moln, navigationssystemet är nytt och just molnbaserat.

Andra nyheter som Lexus UX modellår 2023 bjuder på är nya utrustningsnivån F Sport Design som bland annat innehåller 18-tums tioekerfälgar, annorlunda grillmönster och andra detaljer som ska påminna om en äkta UX F Sport.
Väljer man sistnämnda, det vill säga UX F Sport, utrustas bilen med adaptiva stötdämpare som har förbättrats och med krängningshämmarstag som tål lite hårdare tag. Styrningen har kalibrerats om.
Samtliga modellversioner beskrivs ha fått högre vridstyvhet tack vare fler svetspunkter och användandet av styvare stålplåtar på vissa karossdelar.

1 AV 2
Foto: Lexus
2 AV 2
Foto: Lexus

Förarstödsystemen som ryms inom Lexus Safety System Plus har fått några tillägg, bland annat assistans vid sväng i korsning för att försöka undvika kollision.

Exakt när uppdaterade UX når vägarna återstår att se, men försäljningen väntas komma igång under sommarmånaderna. Några priser har inte kommunicerats men dagens UX 250h börjar på 367 900 kronor. Då är det framhjulsdrift som gäller. För att få drivning även på bakhjulen kostar det ytterligare 19 000 kronor.