Lilla Fiat Panda Abarth får två cylindrar
Fiat planerar att utöka Abarth-familjen med ett tillskott i form av Panda Abarth, som utrustas med Fiats tvåcylindriga TwinAir-motor.
Klassiska Abarth, som börjar bli ett slags in-house trimmärke i stil med Mercedes AMG och BMW M, kommer 2013 att följa upp Punto och 500 med en trimmad version av Panda, skriver brittiska Auto Express.
Panda som redan i nuläget delar mycket av sin befintliga teknik med just Fiat 500 kommer däremot inte dela 500 Abarths 1,4-litersmotor. I stället får Panda Abarth en trimmad tvåcylindersmotor på 875 kubik som med hjälp av turbo skräms upp i 110 hästkrafter.
Det är nog för att Panda Abarth ska klara av att hamna i 100 kilometer i timmen på 8,5 sekunder och nå en toppfart på 177 kilometer i timmen. Motorns blygsamma volym är en av orsakerna till att den trots för biltypen imponerande prestanda kommer komma undan med en bränsleförbrukning på 0,47 liter per mil.
Priserna är långt ifrån spikade för den svenska marknaden, men Auto Express säger sig veta att Fiat kommer vilja ha 15 000 pund för bilen i Storbritannien, motsvarande drygt 159 000 kronor.
I utbyte mot pengarna får man utöver TwinAir-motorn även ett kjolpaket, spoilers, bakvinge och 16 eller 17 tum stora hjul. För att få stopp på ekipaget installerar Abarth än lite större bromsar och lite lägre och styvare fjädring än i vanliga Panda. Inuti får den nya lilla sport-Pandan lite rejsigare stolar, sportratt och kortare växelspak.
Abarth Panda hamnar strax under syskonbilarna 500 och Punto Evo, och planer finns även på att tillverka en ännu värre Esseesse-version.
Bilderna nedan visar nya Fiat Panda i basversion.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se