Lilla Renault Kwid officiell – blir Dacia i Europa
Renault har dragit skynket av en ny minisuv vid namn Kwid. Med endast 3,68 meter mellan för och akter är den nästan halvmetern kortare än Renault Captur. Till Europa kommer den 2016, då som Dacia.
Renault Kwid, eller KWID som Renault vill att vi ska skriva ut namnet, är först och främst ämnad som en lågprismodell för den indiska marknaden med en prislapp som hamnar mellan motsvarande 39 000 och 52 000 kronor. I Indien lanseras den under andra halvan av 2015, därefter är det global lansering. Den kommer även till Europa, men då blir det inte som Renault utan som Dacia. Enligt uppgifter till teknikensvarld.se får Europa vänta till slutet av 2016.
Renault Kwid, som ser ut som en korsning mellan en Dacia och Renault Captur, baseras på nya, flexibla CMF-A-plattformen som Renault utvecklat tillsammans med sin allianspartner Nissan.
Modellen är 3,68 meter lång och 1,58 meter bred. Storleksmässigt placerar sig Kwid med andra ord i A-segmentet där bilar som Fiat 500, Toyota Aygo och Volkswagen Up redan härjar. Kwid är dryga decimetern längre än de båda nämnda européerna och drygt två decimeter längre än japanen. Avståndet till märkessyskonet Captur är stort, hela 44 centimeter.
Markfrigången är 18 centimeter.
Interiören är enkel men modernt funktionell. Den domineras av en sju tum stor skärm på mittkonsolen/instrumentbrädan och en stor, tydlig digital display framför ratten. Enligt fransmännen är det interiöra utrymmet bäst i klassen.
Under huven sitter en 0,8 liter stor bensinmotor som är sammankopplad med en femväxlad manuell låda. Renault lovar att den ska vara extremt välpositionerad vad gäller förbrukningen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se