Lista över alla dieselbilar från 17 olika märken som släpper ut för mycket NOx
Det är inte enbart tyska bilmärken som av transportmyndigheten KBA har uppmätts med för höga värden av kväveoxider. Ytterligare tolv biltillverkare ingår i den grupp där utsläppen anses vara omotiverat höga.
I helgen kunde du på teknikensvarld.se läsa att den omfattande avgas- och utsläppsgranskning som tyska transportmyndigheten Kraftfahrt-Bundesamt, KBA, utfört och avslutat och som har lett till att omkring 630 000 dieselbilar av märkena Audi, Mercedes, Opel, Porsche och Volkswagen återkallas. Samtliga bilar har visat sig släppa ut omotiverat höga nivåer av kväveoxider (NOx) genom att avgasreningen stryps vid olika tillfällen för att skydda motorn, framför allt då de befinner sig i miljöer där utomhustemperaturen är låg (om 18 plusgrader, som en tillverkare tillämpade, nu kan anses vara låg temperatur).
Nämnda biltillverkare har inte fuskat utan i stället använt sig av ett kryphål i lagen som myndigheterna nu har för avsikt att täppa till. KBA ser kryphålet som problematiskt och ser inte biltillverkarnas anledning att använda det som rimlig, inte minst inför framtiden när utsläppen måste ner ytterligare.
Audi, Mercedes, Opel, Porsche och Volkswagen är dock inte ensamma om att släppa ut omotiverat höga NOx-nivåer. Att dessa fem tillverkare basunerades ut i medier, inte minst de tyska, beror på att KBA initierade en återkallelse av berörda modeller från nämnda biltillverkare. KBA har endast möjlighet att besluta om sådant för märken som är tyska.
Ytterligare tolv biltillverkare uppmättes med orimligt höga utsläppsnivåer, nämligen Alfa Romeo, Chevrolet, Dacia, Fiat, Ford, Hyundai, Jaguar, Jeep, Land Rover, Nissan, Renault och Suzuki. KBA har inte mandat att trigga igång en återkallelse av dessa, utan det får respektive lands myndigheter, där biltillverkaren har sin bas, ombesörja.
Totalt har KBA granskat och testat 53 olika bilmodeller från 23 olika biltillverkare. En klar majoritet av dessa befinner sig alltså enligt KBA i gråzonen med orimligt höga utsläppsvärden. Bland biltillverkarna som klarade sig finns bland annat BMW, Mini, Mazda, Peugeot, Toyota och Volvo – sistnämnda med en dieseldriven V60.
Här är dieselbilarna som enligt KBA inte håller måttet sett till utsläppen av kväveoxider:
• Alfa Romeo Giulietta 2.0 (Euro 5)
• Audi A6 3.0 (Euro 5)
• Chevrolet Cruze 2.0 (Euro 5)
• Dacia Sandero 1.5 (Euro 6)
• Fiat Ducato 3.0 (Euro 5)
• Ford C-Max 1.5 (Euro 6)
• Ford C-Max 2.0 (Euro 6)
• Hyundai ix35 2.0 (Euro 5)
• Hyundai i20 1.1 (Euro 6)
• Jaguar XE 2.0 (Euro 6)
• Jeep Cherokee 2.0 (Euro 5)
• Land Rover Range Rover 3.0 (Euro 5)
• Mercedes V 250 2.1 (Euro 6)
• Nissan Navara 2.5 (Euro 5)
• Opel Insignia 2.0 (Euro 6)
• Opel Zafira 1.6 (Euro 6)
• Porsche Macan 3.0 (Euro 6)
• Renault Kadjar 1.6 (Euro 6)
• Renault Kadjar 1.5 (Euro 6)
• Suzuki Vitara 1.6 (Euro 6)
• Volkswagen Amarok 2.0 (Euro 5)
• Volkswagen Crafter 2.0 (Euro 5)
Följande fyra dieselmodeller som KBA testade vid ett tidigare tillfälle håller inte heller måttet:
• Volkswagen Beetle 2.0 (Euro 5)
• Volkswagen Golf Plus 1.6 (Euro 5)
• Volkswagen Passat 2.0 (Euro 5)
• Volkswagen Polo 1.2 (Euro 5)
Lista över samtliga testade bilar
Bilar med för höga nivåer av kväveoxider är markerade med rött. Observera att vissa bilmodeller har testats fler än en gång då olika dieselmotorer granskats. Därför är listan inte 53 modeller lång utan innehåller bara 42 modeller.
Alfa Romeo Giulietta
Audi A3
Audi A6
BMW 3-serie
BMW 5-serie
Chevrolet Cruze
Dacia Sandero
Fiat Ducato
Fiat Panda
Ford C-Max
Ford Focus
Honda HR-V
Hyundai i20
Hyundai ix35
Jeep Cherokee
Land Rover Range Rover Evoque
Mazda 6
Mercedes C-klass
Mercedes CLS
Mercedes Sprinter
Mercedes V-klass
Mini
Mitsubishi ASX
Nissan Navara
Opel Astra
Opel Insignia
Opel Zafira
Peugeot 308
Porsche Macan
Renault Kadjar
Smart Fortwo
Toyota Auris
Volkswagen Amarok
Volkswagen Beetle
Volkswagen Crafter
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf Plus
Volkswagen Passat
Volkswagen Polo
Volkswagen Touareg
Volkswagen Touran
Volvo V60
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se