Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

LISTA: Så klarar din bil frontalkrock med liten överlappning

Nu har vi sammanställt en lista över IIHS betygsättning för alla bilar som frontalkrocktestats med liten överlappning.

Amerikanska IIHS har precis släppt resultaten från senaste krocktestomgången som inkluderar BMW 5-serie, Infiniti Q70 och Lincoln MKZ. I samband med detta har vi sammanställt alla bilar (99 stycken) som har frontalkrocktestats med liten överlappning (25 procent), en typ av frontalkrock som har visat sig ställa betydligt högre krav på bilarnas säkerhetskonstruktioner än vid det normala frontalkrocktestet med 40 procents överlappning som Euro NCAP utför (även IIHS utför 40 procents överlappning). Samtliga bilars betyg ser du nedan.

Resultat IIHS frontalkrocktest med liten överlappning

Per den 12 maj 2015.

Bilarna som anses bra vid frontalkrock med liten överlappning

Acura MDX

Acura RLX

Acura TL

Audi A3

BMW 2-serie

Chevrolet Equinox

Chevrolet Malibu

Chrysler 200

GMC Terrain

Honda Accord

Honda Civic

Honda Odyssey

Hyundai Genesis

Infiniti Q70

Jeep Wrangler

Kia Soul

Mazda 3

Mazda CX-5

Mercedes E-klass

Mercedes ML

Mini Countryman

Mitsubishi Outlander

Nissan Murano

Nissan Qashqai

Subaru Forester

Subaru Impreza

Subaru Legacy (nya generationen, finns ej i Sverige)

Subaru Outback (nya generationen, finns ej i Sverige)

Subaru WRX

Subaru XV

Toyota Camry

Volkswagen Golf

Volkswagen Jetta

Volvo S60

Volvo S80

Volvo XC60

Volvo XC90

Bilarna som anses acceptabla vid frontalkrock med liten överlappning

Chevrolet Spark

Chevrolet Volt

Dodge Dart

Ford Flex

Ford Focus

Honda Accord Coupé

Honda Jazz

Hyundai Elantra

Hyundai Sonata

Infiniti Q50

Kia Optima

Lincoln MKZ

Mazda 6

Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Outlander Sport

Nissan Altima

Nissan Maxima

Scion tC

Subaru BRZ

Subaru Legacy (gamla generationen, säljs i Sverige i dag)

Subaru Outback (gamla generationen, säljs i Sverige i dag)

Toyota GT 86

Toyota Highlander

Toyota Prius

Toyota Sienna

Volkswagen Passat (ej nya)

Bilarna som anses mediokra vid frontalkrock med liten överlappning

Acura TSX

BMW 3-serie

BMW 5-serie

BMW X1

Chevrolet Cruze

Chevrolet Sonic

Dodge Durango

Ford Explorer

Ford Fiesta

Honda CR-V

Hyundai Santa Fe

Hyundai Veloster

Jeep Cherokee

Jeep Grand Cherokee

Jeep Wrangler 2-dörrars

Kia Forte

Kia Rio

Mazda 2

Mercedes C-klass (ej nya)

Scion xB

Toyota 4Runner

Toyota Corolla

Toyota Yaris

Volkswagen Beetle

Volkswagen CC

Volkswagen Tiguan

Bilarna som anses dåliga vid frontalkrock med liten överlappning

Audi A4

Buick Encore

Chrysler Town & Country

Dodge (Grand) Caravan

Dodge Journey

Fiat 500

Fiat 500L

Fiat Freemont

Ford Escape

Honda Pilot

Hyundai Accent

Hyundai ix35

Jeep Patriot

Kia Sorento

Kia Sportage

Lancia Voyager

Lincoln MKS

Mitsubishi Space Star

Nissan Juke

Nissan Leaf

Nissan Note

Toyota Prius c

Toyota Prius+

Toyota RAV4

På illustrationen nedan ser du skillnaden mellan 25, 40 och 100 procents överlappning vid frontalkrock.

Illustration över frontalkrocktest med 25 procents överlappning (som amerikanska IIHS är ensamma med än så länge), 40 procents överlappning (som IIHS och Euro NCAP använder sig av) och 100 procents överlappning (som amerikanska NHTSA använder sig av). Illustration: Mattias Rabe