Lokal dubbdäckavgift bättre än förbud
I Stockholm och Uppsala har utvalda gator redan behäftats med dubbdäckförbud. Detta för att få bukt med dålig luftkvalitet. Tre centerpolitiker anser att dubbdäckförbud är fel väg att gå och vill i stället se lokala avgifter på dubbdäck.
I dagens DN Debatt under rubriken ”Bilister med dubbdäck ska betala för nedsmutsningen” skriver tre centerpolitiker om kommunernas möjligheter att förbjuda dubbdäck på vissa gator och om regeringens förberedande av miljözoner där dubbdäck skulle kunna förbjudas inom större områden.
De tre politikerna – Per Ankersjö, stadsmiljöborgarråd i Stockholm, Roger Tiefensee, gruppledare och miljötalesman i riksdagen, samt Anders Åkesson, ledamot av riksdagens trafikutskott – anser att förbud endast är kortsiktiga och icke hållbara lösningar.
De anser i stället att man borde införa lokala avgifter på dubbdäck som de menar är mer långsiktigt och ett mer marknadsekonomiskt synsätt som innebär att den som smutsar ned också är med och betalar.
De tror att lokala avgifter för dubbdäckanvändning, enligt samma modell som den i Oslo, skulle vara mer accepterat av svenska folket.
De tre centerpolitikerna menar att dubbdäckförbud som det på Hornsgatan i Stockholm, och som i framtiden kan komma att utvidgas till ett större område i innerstan, riskerar att utestänga Stockholms centrala delar från omvärlden.
– Besökande släktingar riskerar helt enkelt, om de har fel däck på bilen, att få ställa bilen utanför tullarna, säger Per Ankersjö, Roger Tiefensee och Anders Åkesson som påpekar att dubbdäcken inte bara är av ondo sett till luftmiljön, utan också är av godo sett till den upplevda trafiksäkerheten i positiv mening.
Rent praktiskt skulle avgifterna för lokala dubbdäckförbud kunna lösas med en dekal i vindrutan. Kontrollen av dekalen – alltså att avgiften verkligen är betald – skulle då kunna samordnas i samband med kontrollen av parkeringsavgiften. Tillfälliga besökare skulle, enligt de tre politikerna, kunna lösa en dagavgift för att få köra in i zonen där dubbdäckanvändande är avgiftsbelagd.
Läs hela debattartikeln via externa länken nedan. Missa inte heller att läsa Teknikens Världs stora vinterdäcktest för 2010, även det via länk nedan.
Ladda ned vinterdäcktestet
Extern länk
• DN Debatt: Bilister med dubbdäck ska betala för nedsmutsningen
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se