Lotus Eco Elise – hampaberoende
Lotus Elise har visats i otaliga versioner, vissa mer intressanta än andra. Lotus Eco Elise kan nog räknas till de allra mest intressanta. Med ett frisinnat användande av hampa har Lotus sänkt den redan låga vikten med 32 kilo och skapat en ekologisk bil.
Miljövågen går het genom bilvärlden. Den biltillverkare som inte har en miljövänlig modell nu för tiden får stå och skämmas i något hörn. Oftast handlar det dock bara om vad som kommer ut ur avgasröret. De egensinniga ingenjörerna på Lotus ser på saken ur ett annat, mer helhetligt perspektiv. Deras nya Lotus Eco Elise Concept är inte bara miljövänlig när den körs. Den är miljövänlig under hela sin livstid, från råvaror till skrotning. Knepet Lotus har använt sig av stavas hampa.
För de flesta är hampa kanske mest känt genom dess hallucinogena syskon cannabis. Men tro det eller ej, det går att göra mer med de gröna bladen än förvirra sitt sinne. Lotus har till exempel byggt en bil av dem. Eller ja, nästan i alla fall. Det nya konceptet Eco Elise är utvändigt klädd med vissa karosspaneler i hampa, medan inredningen är fullproppad med det ekologiska materialet. Utmärkande för Eco Elise är att hela tillverkningsprocessen har skett med stor hänsyn till miljön, till exempel har den använda hampan odlats intill Lotus fabrik i Hethel. Problemet med det oftast inte så miljövänliga arbetet med lackeringen har lösts genom att användning av vattenbaserade färger. För att ytterligare befästa miljöstatusen har det avtagbara hardtoptaket utrustats med solceller som ger kraft till bilens elektriska system. Därmed minskas påfrestningen på motorn, som i stället kan fokusera på att driva bilen framåt så effektivt som möjligt.
Lotus recept på fart har alltid varit att hålla vikten så låg som möjligt. Med Eco Elise visar Lotus en gång för alla att man är kung av bilbantning. Den redan undernärda Elise S har bantats med 32 kilo till 828 kilo totalt, främst genom flitig användning av lättviktsmaterial. En av de största viktbesparingarna har åstadkommits genom att byta till lättare däck och fälgar. Den ofjädrade vikten har därmed sänkts med hela 15,8 kilo.
Lotus har valt att lämna bilens drivpaket orört. Elise är en sportbil och den ska köras som en sådan. Däremot har en funktion tillförts för att hjälpa föraren att köra så miljövänligt som möjligt. Mitt bland instrumentrundlarna sitter en liten lampa som blinkar till när det ur miljösynpunkt är rätt tid att lägga i en ny växel.
Lotus Eco Elise Concept visas på bilsalongen i London med start den 22 juli.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se