Lotus Elite visar nya former hos Lotus
Lotus har satt som mål att kunna utmana Ferrari och Porsche inom några år. Det här är bilen som är startskottet för den klassresan. Lotus Elite är alltjämt en konceptbil men när den färdiga bilen sätts i produktion 2014 hoppas vi att den är precis så här.
I somras blev det känt att brittiska Lotus är på väg att totalt byta inriktning. Grundaren Colin Chapmans filosofi att bara bygga lätta och okomplicerade bilar har kastats ut, nu ska Lotus bygga bilar som på allvar kan konkurrera med Porsche och Ferrari. Lotus har förannonserat att deras monter på Parissalongen kommer att vara fylld av nyheter och att en ny era ska inledas. Nu förstår vi lite bättre vad de talar om.
Lotus Elite presenteras som en konceptbil men Lotus säger i samma andetag att bilen ska börjar tillverkas i början av 2014 och börja säljas samma vår. Konceptbilen som ska ställas ut i Paris sägs ge en god föraning om hur den produktionsklara Elite kommer att se ut och fungera. Vi hoppas att den kommer att se ut och fungera exakt som konceptbilen.
Lotus har haft svårt att hitta en designinriktning men under ledning av nye chefsdesignern Donato Coco ska en tydlig Lotus-identitet utkristalliseras. Elite är första smakprovet på denna identitet. De tidigare lite bulliga och gulliga formerna byts mot långa och svepande linjer som påminner inte så lite om Aston Martin DB9, Maserati GranTurismo och faktiskt även Lexus LFA. Elite skiljer sig även tydligt från övriga Lotus-bilar genom att vara en GT, Gran Turismo. Kupén ska rymma 2+2 passagerare och taket kan fällas ned i bakskuffen. Men det är en liten GT. Elite mäter 460 centimeter på längden, 190 centimeter på bredden men endast 132 centimeter på höjden. Elite avslöjas även när den står på vågen – tjänstevikten anges till 1 650 kilo.
Under den släta motorhuven stoppar Lotus ned en V8 på 5,0 liter som ska ge 620 hästkrafter och 720 newtonmeter. Det är inget som är bekräftat men det sägs att motorn är densamma som sitter i Lexus LS600h. Varför har Lotus valt den motorn? Jo, Elite ska nämligen erbjudas i ett hybriddrivet utförande. Detaljerna är ännu luddiga men Lotus talar om att bilen ska utrustas med KERS-system och en hybridväxellåda där en elmotor integreras i växellådan. Hybridsystemet ska göra att koldioxidutsläppen stannar på 215 g/km. I det vanliga, icke hybriddrivna utförandet, ska Elite sprinta från 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder och nå en toppfart på 315 km/h.
Lotus planerar att kunna sätta Elite i produktion alldeles i början av 2014, försäljningen ska sätta igång under våren samma år. Priset är förstås mycket hypotetiskt än så länge men Lotus säger sig sikta på en prislapp omkring 115 000 pund, motsvarande 1,3 miljoner kronor.
Namnet Elite är inte någon nyhet för Lotus. Första Eliten kom redan 1958 och var en liten tvåsitsig coupé med glasfiberkaross. Produktionen lades ned1963 men nio år senare kom Elite tillbaka i form av den betydligt större Elite Type 75.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se