Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Lotus Emira i4 First Edition.Lotus Emira i4 First Edition.Lotus Emira i4 First Edition.
1 AV 2
Klassiska brittiska sportbilsmärket gör en helomvändning – visar elektrisk suv
2 AV 2
Lotus Emira i4 First Edition.
Foto: Jarowan Power / Lotus

Lotus Emira i4 First Edition – en stark fyra

Lotus Emira får ny motorversion, den hittills starkaste fyrcylindriga Lotus-motorn. 365 hästkrafter och 290 km/h i toppfart.

Mittmotorbilen Lotus Emira är den nu elbilssatsande biltillverkarens koppling till historien. Emira tillverkas i England, på fabriken i Hethel, och har hittills sålts med en V6 på 405 hästkrafter. Nu får den en setup mer för finsmakaren: en fyra på 1 991 kubik, twinturbo och dubbelkopplingslåda med åtta växlar. Modellen får namnet Lotus Emira i4 First Edition. Fartresurserna är imponerande, 0-100 km/h på 4,4 sekunder och 290 km/h i toppfart.

Motorn kommer från Mercedes-AMG, och är en tvåliters fyra helt i aluminium. Hos Lotus har den fått ett nytt insug och ett specialbyggt avgassystem, plus fått en ny tappning som passar dubbelkopplingslådan.

1 AV 4
Foto: Jarowan Power / Lotus
2 AV 4
Foto: Jarowan Power / Lotus
3 AV 4
Foto: Jarowan Power / Lotus
4 AV 4
Foto: Jarowan Power / Lotus

Samtidigt konstateras dock att Lotus eldrivna suv Eletre, vägandes 2,5 ton, faktiskt accelererar snabbare.

1 AV 5
Foto: Jarowan Power / Lotus
2 AV 5
Foto: Jarowan Power / Lotus
3 AV 5
Foto: Jarowan Power / Lotus
4 AV 5
Foto: Jarowan Power / Lotus
5 AV 5
Foto: Jarowan Power / Lotus

Den nya fyrcylindriga Emira-modellen kompletterar V6-modellen som ger 405 hästkrafter. En aning mer Lotus kan man tycka, med tanke på märkets rika historia av fyrcylindriga modeller: Elan, Europa, Esprit med flera.

De som köper en Lotus Emira i4 First Edition kan om så önskas hämta den i Hethel och får då en rundtur på fabriken. Pris: 1 145 450 kronor.