Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Lotus Evora GT430 – starkast och snabbast hittills

Tycker du att en vanlig Lotus Evora är för vanlig eller för mesig? Då har vi lösningen för dig. Här är Evora GT430 – den starkaste och snabbaste modellen för gatan som hittills kommit från Volvos nya systermärke.

I våras kunde vi visa Lotus Evora 410, en specialversion på just 410 hästkrafter som skulle byggas i 150 exemplar. Nu visar det sig att britterna inte fick nog av den specialversionen, för nu presenterar man nämligen Evora GT430, som man också säger är den starkaste och snabbaste modellen man gjort. I alla fall bland de som är avsedda för gatan.

Precis som i fallet med Evora 410 så står numret i namnet hos GT430 för antalet hästkrafter, som alltså är 430 stycken, och 0–100 km/h ska gå på 3,8 sekunder – 0,2 sekunder snabbare än Evora 410. Hästkraftsantalet kanske inte låter så överdrivet i jämförelse med somliga andra sportbilstillverkare, men då ska man komma ihåg att Lotus grundrecept snarare bygger på låg vikt än motorstyrka. I linje med det har man även gjort GT430 lättare. Tack vare ökad användning av kolfiber och lättade chassikomponenter stannar tjänstevikten på låga 1299 kg – mer än 70 kg lättare än Evora 410 (som ju redan den knappast var en tungviktare).

Även vridmomentet ur motorn – fortfarande en V6 på 3,5 liter, som kompressormatats – har höjts ett snäpp. 440 newtonmeter som max jämfört med 420 dito för Evora 410. Toppfarten anges till 306 km/h, och vid den hastigheten ska bakvingen ge hela 250 kg i marktryck.

Evora GT430 kommer att byggas i 60 exemplar – vardera till ett baspris på 112 500 pund, eller ca 1,2 miljoner kronor. Modellen är också den första nya produkten som Lotus visar sedan Volvos moderbolag Geely meddelade att de köpt 49% av aktierna i biltillverkaren. Huruvida det har någon betydelse för just Volvo – eller ens Polestar – återstår väl dock att se.