Lotus Evora S Foto: Glenn Lindberg

Lotus Evora S – tre snabba från provkörningen

Hans Hedberg är ute och kör en ganska udda fågel i sportbilssegmentet. Vi slår honom en signal för att höra om Lotus Evora S är ett glädjepiller eller inte.

Hejsan hej, Hans! Du är i Göteborg och rattar Lotus Evora S. Varför då kan man undra!?

– Jo men hej. Lotus nylanseras i Sverige och då passar vi på att köra toppmodellen Evora S som såg dagens ljus redan för två år sedan på bilsalongen i Paris. Samtidigt vill vi ha reda på varför italienska polisen valde just Evora S.

 Toppmodell ja, 350 hästkrafter och 400 newtonmeter ur en mittmonterad Toyota-V6-motor med kompressor. Är det en vinnande kombination?

– Utan snack. Den är mer precis en än 911 Carrera och lika lätt i steget som en 458 Italia. Rör på sig bra också, 0-100 km/h på 5,2 sekunder med automatlåda, 4,8 med manuell. Riktigt rolig och lätt att hänga ut med baken i kurvorna.

 Vad kostar en sådan här pärla då?

– Från 744000 kronor. Dra av 90 papp och du har en vanlig Evora som saknar kompressormatningens ljudkuliss och härliga knuffar vid gaspådrag.

 Läs allt från provkörningen av Lotus Evora S i Teknikens Värld nummer 21/2012 som finns att köpa från och med 27 september. Vill du slippa gå till affären och ha tidningen före alla andra? Slå då till på en prenumeration!