Lotus Exige LF1 – liten läckerbit i klassiska F1-färger
Har du gått och suktat efter en Lotus Exige S kommer du nu att få hjärtstillestånd av habegär! Lotus visar nämligen upp specialmodellen Exige LF1 som är en S, men så mycket vackrare.
Säger du ”Lotus” till någon som kanske inte är helt insnöad på bilar så är det förmodligen 1970-talets Formel 1-bilar i svart och guld de kommer att tänka på. John Player Special-bilarna, ofta förkortat till JPS, som bland annat Mario Andretti och vår egen svenske stjärna Ronnie Peterson körde.
Den klassiska färgsättningen har Lotus tagit fasta på när de nu släpper en specialversion av modellen Exige S. Det är samma färgsättning som Lotus Formel 1-team, Lotus F1 Team, använder sig av i dag. För att det inte ska undgå någon har teamets logotyp placerats på stolarnas ryggstöd och på plaketten på instrumentbrädan som berättar vilket exemplar man rattar av de 81 Exige S som i sommar byggs om till Exige LF1.
Tror du att siffran 81 är tagen ur luften hur som helst? Så är det inte. Siffran är densamma som antalet Grand Prix-vinster Lotus plockat under årens lopp. 79 vinster under namnet Team Lotus och två vinster under nuvarande namnet Lotus F1 Team. Varje bil tillägnas en specifik vinst. Bil nummer ett markerar Lotus första GP-vinst som togs i Monaco 1960. Bil nummer 81 tillägnas Kimi Räikkönens vinst i Australien 2013. Däremellan uppmärksammas också Ronnie Petersons nio vinster för Lotus, varav hans sista kom på Österreichring (nuvarande Red Bull Ring) en knapp månad före hans död. Vilket race som en viss bil i serien tillägnas syns på tidigare nämnda plakett. Skulle Lotus mot alla odds vinna Österrikes Grand Prix på Red Bull Ring om en och en halv vecka blir det ingen bil nummer 82.
Lotus Exige LF1 är inte bara svart och guld från dörrsidor till däck och fälg, från in- till utsida. De 81 bilarna standardutrustas med Exige Race Pack som gör bilen bättre lämpad för hård körning, främst då kanske på bana. I paketet ingår Lotus DPM, Dynamic Performance Management, tvådelade bromsskivor som är ventilerade och hålborrade och Pirelli P-Zero Trofeo-däck. Ett bekvämlighetspaket finns också, men som tillval. Det innehåller eluppvärmda säten och parkeringssensorer.
Den mittmonterade motorn utgörs av samma kompressormatade 3,5-liters V6:a som finns i vanliga Exige S sedan ett par år tillbaka (samma maskin som i Evora S). Den ger 350 hästkrafter vid 7 000 r/min och 400 newtonmeter vid 4 500 r/min. Eftersom Exige LF1 är en liten och lätt bil, 1 176 kilo, går det undan när plattan trycks mot mattan. 0-100 km/h avverkas på fyra sekunder blankt och fartökningen avstannar inte förrän mätarnålen står på 274 km/h.
Lotus Exige S är en av de roligaste bilarna som finns att ratta, nu blir den också en av de färgmässigt snyggaste. Nu får alla möjligheten att lägga vantarna på ett exemplar, förutom amerikanerna eftersom USA blir utan.
Priset för en Exige LF1, det börjar på motsvarande 706 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se