Lotus Exige Scura visas i Tokyo
Lotus, en av endast två utländska biltillverkare på årets Tokyosalong, visar nu vad de skickar till Japan. Med det nya tilläggsnamnet Scura har Exige blivit hårdare, snabbare och inte minst – mörkare.
Tillsammans med Alpina utgör Lotus den enda icke-japanska utställaren på årets bilsalong i Tokyo som öppnas den här veckan. Vad kan då en liten biltillverkare som Lotus visa som är av något intresse, tänker kanske många. Jo, de kan visa den värsta versionen av Exige hittills.
Lotus Exige Scura är en bil som i allra högsta grad gör skäl för sitt namn. ”Scura” betyder mörk på italienska och det är ju precis vad Lotus senaste kreation är. I färgsättning är det svart på svart som gäller. Karossen är lackad i en mattsvart kulör som bryts av endast av tre blanksvarta ränder längs med hela bilen. Även de karossdetaljer som inte är lackade är svarta. Exige Scura har nämligen en hel del kolfiber i sig, så mycket att Scura är 10 kilo lättare än Exige S. Scura väger därmed in på fjäderlätta 925 kilo. Kolfiberdelarna hittas bland annat i fronten, vid luftintagen, i bakvingen och även i interiören där mittkonsolen och stolarna är tillverkade i det dyra och lätta materialet.
Kolfiber innebär att 1,8-litersmotorn från Toyota har mindre att släpa på. Trots det har Lotus valt att skruva upp effekten ytterligare, från 220 hästar i Exige S till 260 i Exige Scura. Motorn måste varvas hårt, maximalt vridmoment på 236 Nm nås vid 6 000 r/min. En sexstegad manuell låda sköter växlingarna och Lotus har hämtat Launch Control och Traction Control från Exige GT3-racingprogrammet. 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten anges till 245 km/h. Den som köper en Exige Scura bryr sig förmodligen inte men Lotus anger en blandad förbrukning på 0,85 liter per mil och koldioxidutsläpp på 199 g/km.
Exige Scura ska bara byggas i 35 exemplar och tanken är att den främst ska köras på bana även om den är godkänd för vanlig trafik. De lyckliga ägarna kan skruva på flera inställningar för att få bilen att gå perfekt beroende på tillfälle. Ett variabelt antispinnsystem gör att bilen kan ställas in för bankörning eller vanlig vardagskörning. Ställbara dämpare från Öhlins gör att bilen kan sänkas från 130 till 120 millimeter. Orderböckerna öppnas direkt efter att Tokyosalongen avslutas och priserna i Storbritannien börjar på 45 000 pund, motsvarande 515 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se