Lotus satsar på crossover i stället för ny Esprit
Lotus kommer inte att utveckla någon ny Esprit. Fokus ligger i stället på att vidareutveckla Elise, Exige och Evora men efter år 2017 vill man lansera en lätt och sportig crossovermodell.
Det har stormat rejält runt Lotus under de senaste åren, bland annat till följd av en tidigare vd som lyckats göra av med väldigt mycket pengar på kort tid och måla upp stora framtidsplaner, men nu står den lilla sportbilstillverkaren under ledning av fransmannen Jean-Marc Gales som håller hårt i tyglarna. I en intervju med brittiska Auto Express avslöjar Gales en hel del om företagets närmaste framtid.
Gales berättar först och främst att man i dagsläget inte kommer att fortsätta att arbeta på den nya Esprit som påbörjades under tidigare vd:n Dany Bahars ledning. Under de närmaste fyra åren kommer Lotus inte att lansera någon helt ny modell utan fortsätta att utveckla de existerande modellserierna.
– Elise, Exige och Evora har högst prioritet men efter 2017 finns det mycket vi kan tänka oss att göra med grund i företagets kärnvärden. Du kommer inte att se något tvåtonsmonster med Lotus-märke. Det enda segment vi helt utesluter nu är kommersiella fordon, säger Jean-Marc Gales till Auto Express. Utan att gå in på detalj, eftersom det här är 3-4 år fram i tiden, kan jag säga att vi tror att vi kan kombinera Lotus kärnvärden med många olika segment. Ingenting är bestämt men sedaner och crossovers är definitivt två segment som förs på tal. Jag tror absolut på en suv eller crossover. Om Lotus bygger en suv eller fyradörrarssedan så ska den vara lätt, prestandainriktad och ha bra design.
Under de närmaste åren kommer Lotus med andra ord att fortsätta ungefär som man har gjort de senaste åren, utan några stora nyheter. Och motorsamarbetet med Toyota ska fortsätta.
– Vi kan inte, och ska inte, utveckla en egen motor. De flesta små biltillverkare som har gått den vägen har försvunnit. Vi använder motorer från världens största biltillverkare som är pålitliga och bra. Det är en massproducerad motor men vi kan se till att den låter bättre och ger bättre prestanda. För kommande joint-ventures kommer vi att vända oss till Proton som står oss närmast, säger Jean-Marc Gales.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se