Lotus suv byggs på Volvo-plattform
Lätt i stegen och med tydliga Lotus-drag, men under skalet ska Lotus nya suv bygga på Volvo-teknik. Det avslöjar märkets vd.
Det var för ett år sedan som kinesiska Geely visade intresse för Lotus och ett par månader senare köpte man in sig som majoritetsägare hos sportbilstillverkaren. Sedan 2010 fanns redan Volvo ombord och med det blåstes det liv i Lotus gamla suvdrömmar.
I höstas läckte det ut patentbilder på en kommande suvmodell (se bild nedan) och nu har Lotus vd Jean-Marc Gales både bekräftat bilen och även avslöjat detaljer kring det som kommer att bli tillverkarens första suv.
Man kommer att plocka en lämplig plattform inom koncernen och det mesta pekar på att det blir Volvos SPA-dito som bland annat används av Volvos suvar XC60 och XC90. Tidigare har även CMA-plattformen ryktats få tjänstgöra hos Lotus. Viktigt är att hitta en lätt plattform. Trots att man nu bygger en suv så vill man nämligen inte tumma på Lotus kärnvärden dit just låg vikt och ypperlig väghållning hör.
– Bilen ska gå genom kurvor som inget annat, har Jean-Marc Gales sagt. Om vi misslyckas med det, har vi misslyckats med hela projektet, understryker han.
Lotus suv kan även att hämta än fler detaljer från Volvo, bland annat infotainmentsystemet Sensus Connect med sin höga pekskärm på mittkonsolen.
Volvos hybriddrivlina kan bli aktuell men man kommer även att använda sig av Toyota-motorer, precis som märkets sportbilsmodeller.
Rent designmässigt behöver inte suvmodellen ha en sportig front, likt Porsche Cayenne, menar Jean-Marc Gales vidare men den ska otvivelaktigt vara en Lotus. Som exempel tar har Alfa Romeos suv Stelvio som alla skulle ta för en Alfa även om emblemen pillats bort.
Suven ingår i en trio av nya modeller från Lotus, de två övriga är sportigare modeller av mer klassiskt Lotus-snitt. 250 personer har anställts till basen i Hethel för att få klart modellerna och först ut blir en ny Elise som står klar 2021 eller 2022.
Suvmodellen är framtagen för den kinesiska marknaden och kommer även att byggas där men kan även bli aktuell för Storbritannien ”beroende på utvecklingen av Brexit”, som Jean-Marc Gales uttrycker det.
Priset väntas landa på mellan 60 000 och 70 000 pund, motsvarande ungefär 690 000 och 800 000 kronor. Med suv-modellen hoppas Lotus nå femsiffriga försäljningssiffror. Förra året sålde man 1 600 fordon.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se