Luxgen7 – tekniktung taiwanes
Jo, Taiwan har en egen biltillverkare och den heter Luxgen. Nu visar de sin andra modell som är en stor och lyxig suv med det mesta i teknikväg. Om allt går vägen för Luxgen kan den nya modellen leta sig till Europa.
Det är inte alla som har full koll på att Taiwan har en inhemsk biltillverkare. Det kan ha sin förklaring i att Luxgen (sammansättning av Luxury och Genius) etablerades så sent som i januari 2009 och att märket endast har en modell i sitt produktutbud – MPV-modellen Luxgen7 MPV. Affärerna har gått utomordentligt bra i hemlandet och när det nu har blivit dags för lanseringen av den andra modellen i ordningen hoppas Luxgen kunna växa utanför Taiwans gränser.
Luxgen7 är en stor suv, med 480 centimeter på längden och 193 centimeter på bredden är den jämnstor med Mercedes ML. Om den taiwanesiska suven kommer upp i samma byggkvalitet som tysken är förstås svårt att sia om i dagsläget men utrustningsmässigt verkar den inte ligga många steg efter. Vi vet inte hur noggranna Luxgen har varit i sina efterforskningar men de hävdar i alla fall att deras suvmodell är den enda i segmentet som är utrustad med en elmanövrerad baklucka. Öppningsfunktionen kan ställas in för att öppnas helt eller delvis för att undvika islag i trånga utrymmen.
Luxgen7 är förstås utrustad med en avancerad dator som kallas Think+. Genom Think+ kontrolleras allt från video- och ljudunderhållning till telefon, GPS, Eagle View+ som ger en 360-gradersblick runtom bilen, Side View+ (döda vinkelövervakning) och Night Vision+ som ger föraren en bättre bild av vägen när det är mörkt. Men det tekniska slutar inte där. Som en extra säkerhetsdetalj har Luxgen utvecklat ett system som använder förarstolen för att göra bilen obrukbar för en tjuv. Föraren behöver bara hålla inne en knapp i tre sekunder innan bilen larmas för att aktivera systemet. Förarstolen skjuts då fram och lägger sig mot ratten. Så länge bilen inte låses upp med rätt nyckel ska det därmed vara omöjligt att använda bilen.
Luxgen7 kostar från cirka 210 000 kronor och har då en 2,2 liter stor bensinfyra under huven. Motorn ger 175 hästkrafter vid 6 000 r/min och är kopplad till en femstegad automatlåda som enligt Luxgen ska kunna ställas in i hela tio olika lägen. Fyrhjulsdrift är standard och är av typen som automatiskt fördelar kraften mellan fram- och bakaxel beroende på underlag. I säkerhetsväg ingår ABS, bromsassistans, sidokrockkuddar, krockgardiner, antisladd samt antispinn.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se